Translate

fredag 9 mars 2012

Samos och Kusadasi- Grekland och Turkiet

Sommaren 2009, hade jag och Mats bokat en resa med hans barndomsvänner med familjer, till Grekland.
Vi var ett stort gäng, som vill ha ett barnvänligt hotell med bra standard. Den här gången blev det ön Samos, och orten Pythagorion. Hotell Doryssa Seaside resort är byggt som en liten by med torg, butiker och restauranger. Hotellet består av en huvudbyggnad med dubbelrum samt ett område med bungalower. Här bodde Pierre och Karin med familj. Varje bungalow har en uteplats i markplan eller en balkong. P & K hade en stor uteplats, där alla fick plats på kvällen. Vi hade faktiskt bokat med halvpension den här gången, vilket jag inte tycker man ska ska göra när man reser till Grekland. Det finns inget bättre att gå ut på olika restauranger och tavernor, och njuta av den grekiska kulturen. Men jag hade fått en rekommendation utav en kund på jobbet, att jag skulle ta med halvpension också. Detta var en återkommande kund, som hade åkt hit ett par gånger, och som pratade extremt gott om hotellet och maten. Jag kan hålla med att maten var god trots allt. Ok, det var buffé men hotellet serverade inte samma mat varje kväll, utan bytte ut rätterna ofta. Hotellet är verkligen super mysigt, och man har fått den här speciella känslan av att man befinner sig i en liten genuin by, någonstans på grekiska landsbyggnaden. På hotellets egna torg, var det underhållning och dans vissa kvällar. Summa sumarum, så var det ett hotell vi var väldigt nöjda med. Det vi saknade dock, var att stranden i var av sand. Det var i för sig sand där man låg på solstolar, men när man kom ned till vattenbrynet så var det små pebblesstenar, som inte var speciellt kul att trampa på. Det jag älskade med detta hotell, var även att flygplatsen låg väldigt nära, och man såg alla flygplan som skulle lyfta och landa på ön. Det är det bästa jag vet, och kan aldrig riktigt förstå hur ett plan kan flyga... I LOVE!
Men om man inte tycker det är lika kul som jag tycker, så kan det vara ganska störande. Störande flygtrafik, står det i hotelltexten..

Även fast vi hade middag inkluderat, så gick vi in till Pythagorion några kvällar. Det var 1 km man fick promenera, i 30 graders hetta... Sjukt varmt var det när vi var där, men om man väljer att åka i Juli, så får man skylla sig själv! Inne i Pythagorion finns det ett antal restauranger att välja mellan. Maten var väl så där måste jag säga. Men det var egentligen inte därför, vi gick in hit. Pythagorion är en liten hamn, där det också ligger lyxiga båtar, som man kan kika på från någon av ortens mysiga barer. Vi ville suga in atmosfären som orten bjuder på. Sista kvällen gick bort till hamnens ände och hittade en så sjukt trevlig restaurang som låg på en stenstrand. Det blev en super lyckad och trevlig avslutning på veckan. På vägen tillbaka, så upptäckte vi mer små trevliga barer. Jag tyckte jätte mycket om den här orten! Om man vill åka till lite bättre stränder på ön, spå finns det badbåtar som går härifrån också. Inget vi hann med tyvärr, för vi missade den enda badbåten som går på morgonkvisten. När man reser med barn, så kan man aldrig förutse hur ens tidsschema kommer att se ut :0)

Jag, Marie och Karin åkte på en utflykt medan Mats, Mårten och Pierre passade kidsen en dag. Jag hade aldrig varit i Turkiet innan, så jag ville passa på att åka över dit när det var så nära. Vi har Kusadasi i Turkiet, som utflyktsmål från Samos. Kusadasi ligger på Turkiets västkust, och det tar inte mer än ett par timmar dit. Upp-plockade med buss, och vidare till Samos stad. Pass skulle med och vi var tvungna att skriva i ett friskhetsintyg, som intygade att vi inte hade fågel/svinflunsan. Det är en liten hamnkostnad som man måste betala innan man får komma in i Turkiet från Grekland. Tror att det låg på typ 300 svenska kronor. I Turkiet ska man shoppa, och pruta ordentligt. När vi kom fram till Turkiet fick vi reda på är att det inte är tillåtet att ta in kläder, väskor och dylikt för ett visst antal euro, in i Grekland sen igen. Men HALLÅ, vi skulle ju dit och shoppa järnet ju! Jaja, det var bara att gilla läget, men lite granna fick vi med oss i alla fall. :0)

Karin fick låna Celine ibland.. P & K har bara grabbar nämligen. :o)

Mårten, Vilma, Marie, Celine och Karin sitter på uteplatsen

Vårt rum vi bodde i..

Pythagorion

Hela gänget i hamnen

Jätte mysig bar som jag rekommenderar!

En väldigt stor stad..

Shopping shopping..

En strand inne i Kusadasi

Tillbaka till Grekland igen..

Karin och Max ska ha lite skoj

Mårten och Emil också..

Yummie!!

På väg in mot badbåten, som vi missade!!

Mysiga små butiker inne i Pythagorion

Celine och Vilma har skoj tillsammans

Hotellets strand

Fina Marie!

Mats och Max

Bra barnvakt medan vi väntade på maten...

Så sjukt rogivande!!

Myyyys

Hotellområdet

Hotellet hade en egen liten kyrka

Dax att dra hem till Sverige igen.. Samos har en väldigt liten landningsbana så ni vet;0)