Translate

tisdag 13 mars 2012

Krabi och Koh Lanta- Thailand

2010, nytt år och nya möjligheter... Thailand är en nära vän till många turister, runtom i världen. Thailand är en sådan bra vän att man vill besöka henne år efter år- vilket vi gjorde ;0)
Det enda som stör en, är att det är så långt borta, och att sitta på ett trångt flygplan i ca 12 timmar, är ingen höjdare direkt. Men det glömmer man ganska så fort, när man landat på Thailänsk mark.
Den här gången fick vi med oss en annan familj, som står oss väldigt nära. Familjen Tilander består av Johan, som den enda mannen i huset, sen har vi den glada och pratglada Nina, och till sist som grädden på moset, deras 2 vackra döttrar- Felicia och Victoria. 2 veckor tillsammans kan vara länge, när man reser så tätt med varandra, men det gick hur bra som helst. En extremt trevlig semester, med andra ord!
Thailand är ett stort land som har väldigt mycket att erbjuda. Man kan välja att resa runt med ryggsäck och utforska Thailands mer genuina och lokalare delar, sen kan man göra som vi gjorde denna gång- bo flott, och leva i lyx;0)
Det är absolut inte så att man är gjord av pengar, men om man jobbar i den här branschen så har man vissa förmåner och fördelar. Det jämnar ut sig med annat.. ;0)

Vi hade bokat 14 dagar på Red Ginger i Krabi. Sen hade vi som plan att ta oss ut till andra öar och destinationer under denna period. Red Ginger ligger i utkanten av orten Ao Nang, och är ett lite mer, som ett designhotell. På dagarna trängs man runt den lilla poolen som hotellet har, och på kvällarna gick man in till Ao Nang, för att äta. I längden så tröttnar man lite, p.g.a att äta så samma ställen och trängas vid den trånga poolen, så vi stack härifrån efter några dagar. Det var lite surt för familjen Tilander som hade uppgraderat sig på hotellet, och som inte fick tillbaka pengarna. Vi gick ned till ett av de många arrangörerna i Ao Nang, för att boka båt till ön Koh Lanta. Sen ringde vi AMEX för att boka hotell.
Båten från Krabi till Koh Lanta tar ca 2 timmar, och det var riktigt härligt att få lite luft i håret, och känna de salta vindarna. Man anländer på den norra sidan av Koh Lanta, i huvudorten Saladan. Vi hade bokat in oss på den södra sidan av ön, på hotell Pimalai. Detta var bland det sjukaste jag sett...
Hotellet består av flera delar. Hotellet är uppbyggt, från stranden med bungalows, och upp till bergen där man har stora lyxiga villor med privata pooler, mitt emellan har man deluxrummen och receptionen. Vi hade först ett deluxrum med havsutsikt, och Tilander hade bokat in sig på en av den fetaste villan uppe i bergen ( så klart ). Vi hade planerat att vi skulle stanna här 2 nätter, men det slutade med att vi bokade 2 nätter till. Tilander´s bodde kvar så klart, men vi bytte till en bungalow, som hade direkt anslutning till stranden- heeelt magiskt! Innan vi tog hotellets öppna transport, upp till Tilander´s residence, så tog vi en Singha på altanen och såg solen sakta gå ner i horisonten.
Väl uppe i villan, blev vi alltid välkomnade med något smarrigt i glaset, för att sedan förbereda oss inför middagen. Hotellet har några restauranger, varav en ligger på stranden där i trivdes väldigt bra. För övrigt i orten där vi bodde, var inte restaurangutbudet så stort. Men vi hittade en super mysig restaurang lite längre bort på stranden. Same same but different är 10 i topp, mysigaste restauranger jag varit på. Skorna kunde man lämna hemma, för man satt med fötterna i sanden. Vi träffade en jätte trevlig familj- Cecilia som åkte med sin förra pojkvän och hennes 2 vackra barn. Dom hade ätit här innan, och rekommenderade den här restaurangen. Jag hade massor med fina foton från den här kvällen, men den andra kameran tappade jag bort i Krabi sista kvällen :0(
Något som jag aldrig kommer att glömma, är när vi bestämde oss för att äta middag uppe hos Johan och Nina. Det kom en privat kock upp med en salladsbuffé till förrätt, och sedan satte han på grillen. På tallriken serverades hummer, räkor, kyckling, oxfilé osv.. Helt, helt magiskt var det!! Samtidigt som att vi åt, hörde man prassel i skogen utanför. Stora ödlor promenerade runt och apor hoppade från gren till gren. Felicia och Victoria sov i ett eget hus med egen ingång, en trappa upp sov Johan och Nina. I det andra huset låg vardagsrummet, ett badrum till och ett litet pentry. Mitt emellan dessa 2 byggnader, låg den privata poolen och en jätte stor utomhussäng, där man kunde ligga och koppla av i lugn och ro.
Ja, ni förstår nog hur mycket jag tyckte om detta hotell ;0)

En dagsutflykt gjorde vi.. Detta tillsammans med Cecilia och hennes familj också. Vi hade hyrt en båt, som tog oss först till ett snorklingsställe, lite utanför ön Koh Mook. Efter snorklingen, skulle vi simma in en 300 meters grotta, som tog oss till en strand, inne i berget. The Beach har spelats in här också..
På med flytvästar och i med hela familjen. Celine var nog den yngsta som någonsin har besökt den här stranden. Pappa Mats var super stissig, medan Celine bara hängde på i grottans mörker. Vår guide hade en pannlampa så vi kunde se vart vi simmade. Men den person som jag kände mig tryggast med.var Cecilias pojkvän. Han jobbar som livvakt och är specialtränad i dykning och liknande, så han höll mig lugn ialla fall!! Efter den häftiga simturen, gick båten vidare till en ö, där vi kunde duka upp för lunch. Sjukt vackert, och stranden var helt fantastisk- jag var i himmelen!! Jag ville aldrig åka där ifrån,men dagen hade tagit slut och det var en bra bit från Koh Lanta, så det var bara att hoppa på båten igen och bege sig hemåt.

Detta år eller om det var året innan, så fick vi en ny destination i programmet- Koh Lipe. Alla mina kollegor sa att det var det vackraste stället de hade sett i Thailand. Jag ville så klart klämma in den delen av Thailand medan vi ändå var in krokarna. Men det var lättare sagt än gjort. Kom inte riktigt ihåg hur vår rutt började, men vi hann med Phi Phi island den här gången också. I alla fall... Vi försökte få Pimalai att boka båtbiljetter från Koh Lanta till Koh Lipe, men allt var fullbokat. Det fanns ett alternativ, men det tackade jag nej till. Hade liksom ingen lust att åka ca 7 timmar, med buss och båt... Om man hade rest direkt från Krabi till Koh Lipe, så skulle det ta ca 3 timmar. Koh Lipe ligger 1 timme från Malaysia med båt. NEXT TIME!!!
Vi bodde istället kvar på Koh Lanta. När det var dax att åka tillbaka till Krabi, beställde vi en båt som gick direkt från Pimalai´s strandbrygga. Då slapp vi åka 30 minuter, som det tar från den södra till den norra sidan. Kanske var lite "overkill" från vår sidan, men om man reser med Johan, så blir det lätt så här;0)

Jag hade funderat länge på att tatuera mig, men jag ville ha den placerad på foten. Jag har fått för mig att det inte är alla här hemma i Sverige som gör på händer och fötter. Sista kvällen blev det av... Nina bokade en tid åt mig medan hon var inne med tjejerna och shoppade i Ao Nang. Jag hade kikat på den här studion året innan, så jag hade lite koll på läget. Vi åt på en jätte bra restaurang som ligger borta vid Golden Beach. Helt underbar restaurang som serverar grillat kött med bakad potatis b.la. När man har ätit thaimat så länge, så vill man ha lite annat till slut.
Vi tände en lyckolykta på stranden, och sen gick jag till tatueringsstudion. Sista foto jag tog med den kameran som jag tappade bort, blev här inne. Sen var den puts väck! Jag gjorde allt i min makt för att försöka hitta den sen, men förgäves- alla 300 kort var som bortblåst! Shit, jag deppade i flera veckor efter. Som ni kanske har märkt så älskar jag att ta foton, så det var riktigt tråkigt faktiskt!

Vårt lunchstopp..

Red Ginger i Krabi

Cabana hotell på Ton Sai beach- Phi phi

Ton Sai- Phi phi

Ebb och flod.. Den här gången tyckte vi att ön hade blivit sämre på många plan. Jätte slitet hade hotellet blivit och inne i byn, var det även där slitet. Året innan var det inget som stack till en i vattnet heller. När vattnet sjönk bort så såg man diverse djur. Ett djur som man knappt såg, nästan som en minimanet, med långa spröt eller vad man säger, som stack en. USCH!

Bröllop på G

Koh Lanta

Celine är lite badsugen..

Johan och Ninas villa

Felicia blir störd av Celine medan hon tittar på hästar..

Johan serverar gott gott :0)

Johan på joggingtur

PUSS!!!

Tyvärr den enda bilden på Cecilia :0(

Lunch på hotell Pimalai

Ja, vad säger man?!?

Vår utsikt när vi vaknade på morgonen!