Translate

torsdag 1 mars 2012

New York

Året är fortfarande 2008, och det har gått några veckor sedan jag kommit hem från Ibiza. En ny tjejresa var inbokad och denna gång fick jag med mig- Lotta. Mitt andra besök till en av världens bästa städer- New York. Jag bara älskar denna hektiska stad, som aldrig sover. Jag är som värsta Japanen när jag är här, kameran i högsta hugg:0)
Förra gången bodde jag privat, och på hotell denna gång. Vi fick tag på ett super centralt boende i Midtown Manhattan. Hotellet heter Stanford och ligger på 43 West 32:nd Street, Koreatown. Man har flatiron building, Madison square park i området. Men framför allt har man 6:e avenyn runt hörnan, som leder till all shopping. Inte all så klart, men väldigt mycket :0)
Som ni förstår så vill jag rekommendera detta hotell till er som vill spara pengarna till shopping, bo ganska enkelt, men centralt och är sugen på en bagel till frukost. Det är ovanligt att frukost ingår i USA, men här får man sig en "amerikansk" bagel, som för övrigt inte är speciellt amerikanskt, utan tros ha uppkommit i Centraleuropa, förmodligen Kraków, Polen, på 1600-talet och spreds världen över av judiska emigranter. Hotellet är även nyrenoverat, och det är gångavstånd till roliga sevärdigheter och Central Park. Till Central Park gick vi en dag med matsäck, för att vila fötterna från all motion, och även för lite ro i själen. New York är en stad som aldrig sover, heller aldrig är tyst, vilket kan bli tröttsamt i längden. Man bor ju själv mitt inne i Stockholm, men det går inte att jämföra med denna stad. MEN det är coolt, det låter precis som i filmerna- polissirener, tutande bilar...

Vi gjorde massor när vi var där. Det vi gjorde först var att se staden som riktiga turister- med sightseeing buss. Jag vet att detta kan låta turistigt, men det ÄR absolut det bästa man kan göra om man kommer till en ny stad för första gången- punkt. Här får ni en jätte bra hemsida länkat, så ni kan se priser osv. http://www.citysightsny.com/
- Dag 1 tog vi den buss som gick Downtown- Times Square, Madison Square Garden, Macy's, Empire State Building, SoHo, Chinatown, Little Italy, Site of the World Trade Center, Wall Street, Financial District, Battery Park South Street Seaport, Lower East Side, United Nations, Rockefeller Center, Carnegie Hall, Broadway Theatre District..
- Dag 2 tog vi bussen som gick Uptown- Fifth Avenue, Museum Mile, The Dakota, Lincoln Center, Time Warner Center, Central Park, Metropolitan Museum of Art, The Guggenheim, Frick Collection, Apollo Theater, Museum of Natural History, Museum of Modern Art, and Harlem Market.
Vi köpte en 48- timmars biljett av en försäljare på gatan. Det är nämligen anställda som går runt med röda jackor och en betal-, biljett- terminal på stan och promotar turistbussarna.

Sen ville vi ju självklart åka ut på en outlet och shoppa! Vi tog då en coach buss från cityterminalen till Woodbury outlet, som ligger ca 1 timme norr om Manhattan. Vi shoppade järnet och hittade massa finfina saker :0) Bussarna går hela tiden, så man hinner shoppa det man ska, om man åker tidigt på morgonen och hem med sista bussen.

Vi var så klart ute och festade också, men vi hade faktiskt bokat in så mycket sevärdigheter denna gång, så vi orkade inte alltid gå ut på kvällarna. Vi träffade upp en gemensam vän- Sofie och hennes man Johan en kväll, vilket var trevligt.

På väg till Woodbury outlet.

Vi fick knappt med oss allt hem :0=

Schysst takterass

Colombus

Hit tänkte vi gå, men vi hann aldrig med att vara med i utlottningen..

Girl´s night out!!

Hittade ingen taxi, så det blev en cyckeltaxi istället!

Tjohoo vad det går!

Marquee

Ny klänning på min vackra!

Vackra och harmoniska Central Park..