Translate

onsdag 7 mars 2012

Phuket och Krabi- Thailand

Året är 2009, och familjen ska bestämma vart vi skall åka denna gång. Det blev Thailand- ett av mina absoluta favorit resmål. Jag älskar allt som har med Thailand att göra, förut det som försiggår på Banglaroad i Patong. Det är så himla synd att just detta finns i ett sådant underbart land. Prostitution och äckliga gubbar som tänder på barn, finns det ju lite var stans i världen, men inte i samma utsträckning som här.
Jag hade bokat in oss på en kombinationsresa. Phuket första veckan, och Krabi andra veckan. Detta för att få en variation på semestern. När man reser bort i 2 veckor, kan det kanske bli lite för långtråkigt att bara ligga på ett och samma ställe kan man tycka. I Phuket bodde vi på hotell Alpina Nalina på Kata Beach. Det låg en bit från stranden, så man åkte gratis shuttlebus till stranden hela tiden. Man kan gå också men eftersom att Medclub ligger centrerat vid Kata beach, så måste man gå runt hela denna anläggning för att nå hotellets egna strand. Det tog för lång tid helt enkelt. Alpina Nalina är ett hotell med bra service, vänlig personal och är även perfekt om man reser med barn. Om man inte vill äta på hotellet, så finns det en hel del bra restauranger att välja på utanför. Sawadee låg precis på samma gata, och dit gick vi ett par gånger. Helt fantastiskt mysigt hotell som serverar jätte god mat. Från vår balkong såg vi något uppe i bergen som såg ut som världens villa, men när vi frågade i  receptionen vad detta var så fick vi till svar att det låg en restaurang där som spelar jazzmusik. Oj, då blev det fart på oss kan jag säga... Vi älskar mysiga, fina, lite speciella restauranger, så denna lät ju precis i vår smak. Denna blev en av våra favorit restauranger under resan, och vi kan fortfarande prata om hur bra det var där. Jag lägger upp bilder sen så får ni se...

- Kata beach ligger efter lillasystern Kata Noi, sedan ligger Karon beach och Patong i de andra två bukterna på Phuket halvön. I denna provins är naturen väldigt grön, men om man ska jämföra med Krabiprovinsen som vi åkte till den andra veckan, så finns det inte lika många småöar och bergsklippor i Phuket som Krabi. Jätte fin och lång sandstrand badar man vid på Kata beach. Ibland var det lite undervattensströmmar men i de hela så är det en väldigt barnvänlig strand. Längst bort fanns det en super mysig reggaebar som körde lite eldshow på stranden och spelade skön musik. Vi åkte till Patong en eftermiddag för att shoppa och kolla hur den orten såg ut. Inget vi gör igen.... Det är precis samma typ av shopping överallt i Thailand. Vi hittade egentligen mer i Kata än Patong, det enda iför sig, är att man kanske kan pruta ned priserna lite mer och lägre i Patong, med tankte på vilken volym de har på utbudet.

- Krabi bytte vi till andra veckan. Med buss tar det ca 2,5-3 timmar att ta sig dit. Det var en riktig häftig väg och man såg hur naturen ändrade sig ju närmre orten vi kom. Jätte vackert landskap med palmskogar, sjukt höga klippor och berg. Massor med filmer har spelats in här- b.l.a James Bond.
Jag tycker mest om denna del i Thailand, just på grund av att naturen är så dramatisk och vacker, men också att det finns så mycket att göra här när det kommer till dagsutflykter.  Vi bodde på hotell Pakasai  i orten Ao Nang. Det var också en bit till havet, men nära in till de centralare delarna. En aning slitet hotell måste jag säga, och mycket sämre service än vad man var van vid. Stranden i Ao Nang är inte Thailands bästa- långt ifrån! När tar man sig oftast ut med longtailbåtar till andra stränder på dagarna. Kostar inte många kronor och det är mycket trevligare än att hänga vid poolen hela veckan. Vi åkte till Phi Phi island som alla andra svenskar ;0) Mats hade varit där förut med en kompis och ville visa den ön för mig. Vi hade planerat en övernattning, men det slutade med att vi stannade 2 eller 3 nätter till, för att vi hade det så bra där. Vi hade bokat en bungalow som låg på höjden först men vi bytte efter 1 natt. Inge bra hotell om man reser med barn.
Man kan skriva såååå mycket om Thailand men jag tror det räcker nu för den här gången.....

Sawadee
Hotell Alpina Nalina på Kata beach

Kata beach

Shopping i Patong

Här är namnet på restaurangen som låg uppe i bergen..
En ganska brant backe till restaurangen!!

Såja, nästan en bra bild på hela familjen..
Ratri
Ehhh...sööööööt!!!!
Tände en önskelykta också:0)
Ao Nang- Krabi

Phi phi island

Utsikten från vårt första boende på Phi phi

På väg till det andra boendet på Phi phi

Vi fick barnvakt, och Celine sitter i baren:0)

Maya beach

Nu ska det snorklas i poolen;0)

En trött liten 1-ring!

Min lilla ängel..

Mmmmm

Mats njuter av tillvaron

Här närmar vi oss Maya bech ( The beach filmen spelades in här )

Sista dagen innan vi drar hem till Sverige igen.. Här i pollen på Pakasai!