Translate

måndag 12 mars 2012

Parga och Lefkas- Grekland

Äntligen fick vi ett bra erbjudande från jobbet, till Parga! Jag har flera återkommande gäster som reser hit år efter år, och även kollegor för den delen. Jag fick så klart med mig Monika på den här resan också. Monika, jag och Celine skulle ut på äventyr igen och åkte i slutet av Augusti 2009. Parga ligger på Greklands västra fastland. Både Parga och Lefkas tillhör den Joniska ögruppen i Grekland. Jag har sagt det tidigare, men säger det igen att, den här delen av Grekland är den vackraste- enligt mig. En otroligt grön och frodig natur, med berg som skapar en lite mer dramatisk känsla. Parga är en extremt kuperad ort, och inte så jätte bra för barnfamiljer. Vagn är nästan omöjligt att gå med inne i Parga stad, pga att det är så mycket trappor och branta backar. Eller så ser man semestern som en kombination, med både motion och avslappning..
Parga passar bäst för nykära par, för inne i Parga stad är det otroligt romantiskt. Ungdomar som vill festa, får åka till ön Lefkas istället. Visst finns det barer i Parga, men det är av den lite mer lugnare sorten skulle jag säga. Inne i Parga finns det inte speciellt många hotell som har pool. Vi bodde på lägenhetshotellet Lemon Tree, och här finns det en liten pool om man tycker att detta är viktigt. Hotellet ligger ca 10 minuters gångavstånd till byn. Först får man gå en liten bit på huvud-, motorvägen, och sen är det egentligen bara en brant backe ned, så är man framme. När man får erbjudanden från jobbet så här, är det alltid en massa andra kollegor som reser samtidigt. Den här gången blev vi ett ganska stort gäng som åkte på samma flyg. Jag, Monika, Celine, Andreas med hans förra tjej Lina, och Andreas med sin vapendragare Johanna. Vi åkte på utflykter, och var ute och käkade tillsammans en hel del under veckan- vilket var jätte trevligt!

Parga ligger i Epirosområdet som har en brokig historia. Det är en söt liten stad formad som en amfiteater och övervakas av en venetiansk borg som byggdes 1624. Men borgen var då bara ett nybygge av den borg som förstördes 1537 när staden låg under turkiskt välde. 1819 återvände osmanerna till Parga under ledning av befäl Ali Pasa som köpte loss staden av britterna. Många av invånarna flydde då till den närliggande ön Korfu. Staden återtogs av grekerna knappt hundra år senare.

- Lefkas är en ö som ligger ett par timmar söder om Parga. Jag, Monika, Lina och Andreas bestämde oss för att hyra en bil tillsammans en dag. Först åkte vi till Lefkas västkust, för att njuta av sol och bad på en av Greklands finaste stränder. Efter en super härlig dag, åkte vi vidare till östkusten, och orten Nidri. Nidri är en av öns största orter. Här finns inte så många stränder, så ett hotell med pool är ganska bra att boka tycker jag. Nidri har en hamnpromenad, där utflyktsbåtar utgår ifrån. Vid hamnen finner man en massa restauranger, och bakom detta område så ligger huvudgatan, där det finns möjlighet till lite shopping också. Vi passade på att träffa lite kollegor, sen blev det middag i hamnen, och därefter körde vi tillbaka till Parga igen.

Man ska kanske undvika att åka hit i Maj och September, då det kan regna en hel del. Det var precis på håret när vi åkte, i slutet av Augusti. De 2 sista dagarna fick vi åska och regn ( på kvällen ). Om man är rädd för åska, så kommer man nog inte vara så kaxig här. Det ekar mellan bergen här nämligen...
Parga är sjukt vackert, och jag kommer förmodligen resa tillbaka hit någon dag- som många andra!

Fina Valtos beach

Här börjar bergsklättringen..

Snart uppe..

En liten fotopaus..

Nu har vi äntligen kommit upp på toppen av Parga stad..

Hög mysfaktor på tavernas läge..

Fångad av en stormvind..

En av många, mysiga och romantiska restauranger..

Samma restaurang, med en slående vacker utsikt över Pargas hamndel.

Brant, trappor, smala och trånga gränder finns överallt i de äldre delarna av Parga stad. INTE barnvänligt..

Andreas och Andreas

Badbåt som man tar från hamnen i Parga. Kostar några euro bara..

Saltvatten stänkte upp, och mums tyckte Celine :0)

Parga från havet..

Myssss

Lichnos beach

Lichnos

Hela gänget är ute och äter.. Lina, Monika, Andreas, Andreas och Johanna..

Lina och jag

Lunchdax på Valtos beach..

Kolla telefonen, hahaha!!

Celine vill hälsa på Lina och Andreas..

Venetianska borgen som stoltserar sig mellan Valtos bach och Pargas hamn..

Celine tröttnade ganska fort på att gå omkring här uppe..

Ner till stranden igen..

Många hus ser ut så här i Parga

Andreas kör och Lina är kartläsare. Över bron till ön Lefkas..

Nikitas på Lefkas västkust.. Rätt roligt foto för övrigt. Man ser Monika och Lina ligga och läsa bok medan jag leker med Celine. Man kan semestra på olika sätt helt enkelt ;0)

Så jävla vackert!!

Lilla byn Agios Nikitas

Här har Monika tagit över rodret med Celine;0)

Passade på att kika på lite hotell vi har i programmet.  Detta det fantastiska hotellet Ionian Blue!

Hamnpromenaden inne i Nidri på Lefkas

Nidri- Lefkas

Träffar upp lite kollegor på Lefkas

Caught in action..

Jag och Celine fick umgås själva en dag. Här med en smarrig giros..

Stranden som ligger öster om hamnen. Stadsstranden..

På ön utanför ligger ett litet kapell..

Stadsstranden

Celine vet att Lina har godis i väskan.. Poolmrådet på hotell Lemon tree..

På väg hem till Sverige igen...