Translate

onsdag 14 december 2011

Koh Samui- Thailand

Jag hann bara hem och vända för några veckor efter "Dompan", åkte jag och Mats till Thailand för att möta upp Mats barndomsvän Mårten och hans "fru" Marie. Vi kunde bara åka på en vecka så det blev väldigt intensivt.
Vi bodde första natten i Patong- inte det trevligaste stället i Thailand enligt mig, men vi landade så sent så det gick inte några inrikesflyg då. Dagen efter hade vi en tidig pick up till Phukets flygplats. Propellerplanet till Koh Samui tog ca 40 minuter. Ön har den sötaste flygplats jag sett. Passkontrollen är mer eller mindre ett skjul- bra första intryck.
Vi bodde på Centara beach i Chaweng. Chaweng har den längsta stranden och på huvudgatan finns det massor av restauranger, shopping och en del uteliv. Lamai beach och Bohput beach är också väldigt populära men har lite grövre sand än på Chaweng beach.

Koh Samui är den tredje största ön efter Phuket och Koh Chang. Ön ligger på Thailands östra sida- Siambukten.
Man flyger hit lättast från Phuket eller Bankok.

Det blev en hel del shopping för vår del men framför allt statyer- som vi kånkade hem.. Vägde säkert 7 kg styck och vi köpte 3. Vi har 2 i köket och en i vårt sovrum idag. Sen skulle alla sy upp kläder hos en skräddare... Vi blev snabbt stammisar- även fast det bara tar några dagar innan dom är klara så måste man komma in och pröva kläderna ofta. Men varje gång vi kom så fick vi massa gratisöl- som grabbarna tyckte var toppen! Det blev lite skakigt emellanåt- speciellt mellan Mårten och Marie som hade lite delade viljor gällande antal av kläder som skulle sys upp ;0) Vi kvinnor kan vi- shoppa alltså! Vi åt massa trevliga middagar tillsammans. Sen skulle Mats och mårten ut och fiska tänkte dom, men jag och Marie hade absolut inte lust med det så vi gick på spa istället.
Sen tog vi oss ut på en båttur till Koh Tao som ligger en bit utanför Koh Samui och väldigt nära "full moon partyön" Koh Phangan. Koh Tao såg ut som en teaterkuliss- overkligt vackert!

Koh Samui var en jätte fin ö som jag absolut kommer åka tillbaka till..