Translate

tisdag 13 december 2011

Dominikanska Republiken

Jag jobbar som resesäljare och i slutet av år 2003 hade vi en tävling.
Från Stockholm- vann jag och fick åka på en extra studieresa till "Dompan".
Vi var ett litet gäng som flög från Sverige i Februari -04.
När vi äntligen landade i paradiset möttes vi av väldigt glada och trevliga människor. Landet är jätte grönt och vackert.

Dominikanska republiken är en republik i Västindien som upptar två tredjedelar av ön Hispaniola. Landet gränsar mot Haiti och har maritim gräns mot det amerikanska territoriet Puerto Rico.

Landet exporterar socker, kaffe och tobak. Detta är bl.a. det man handlar hem till Sverige. Sen får man inte glömma att "Dompan" är känt för sin smarriga rom. Deras nationaldrink som man dricker i varje bar är mörk rom med sprite- mums!

Dominikanska republiken är också väldigt kända för sina cigarrer, förmodligen näst mest känd efter Kuba. Vi besökte en cigarrfabrik, där man fick se hur dem väljer ut bladen och rullar ihop cigarrer. På vägen såg vi plantager. Vidare åkte vi till Santiago. Santiago är Dominikanska Republikens näst största stad med över en halv miljon invånare. Det är en betydande industri- och universitetsstad och här bor en stor del av landets välbärgade.

Inkomstskillnaderna mellan rika och fattiga i landet är stora. Den rikaste tiondelen av befolkningen får 40% av landets totala inkomster. 25% av befolkningen räknas som fattiga.
Innan vi åkte hit så fick vi berättat för oss att det är rätt hög kriminalitet på dominikanska republiken- så vi kunde lika gärna lämna hemma allt som var värdefullt för annars var det stor risk att vi skulle bli av med det.

Vi åkte på en valsafari som kombinerades med sol och bad på Bacardi Island som egentligen heter Cayo Levantado, men sedan den välkända romtillverkaren spelat in reklamfilm här så kallat man ön så. Dagen var magisk!

Eftersom det var en vinststudieresa så var ju självklart hotellvisning på schemat också.
Vi bodde i Cabarete som ligger på norra sidan. Många all inklusive hotell men det fanns gott om restauranger också. Mysigt läge på stranden. På kvällarna tog vi med oss en liten Santo-Libre från hotellet och gav oss ut i Cabaretes uteliv- barfota på stranden, dansandes till Merengue och Bachata. Stranden är brun och kuperad. Undervattens strömmar och höga vågor- hit åker framför allt dom som vill surfa på semestern.

Sosua är en ganska stor ort. Här är det blandat med lokalbefolkning och turister. Stranden här är ljusare och vattnet mycket lugnare. Stranden ligger i en bukt som omgivs av djungel och den lilla huvudgatan precis bakom.

Playa Dorada ligger bara ett par kilometer från den större staden Puerto Plata. Playa Dorada har en lång palmkantad strand med fin vit sand, och det är långgrunt. På stranden kan man välja mellan många aktiviteter vindsurfing, kajak, och snorkling. I Playa Dorada finns det många bekväma all inclusive hotell och många av dem ligger direkt på stranden.

Tror jag fick med allt jag ville nu:0)