Translate

måndag 12 december 2011

Florida

Jag och Mats åkte till Florida för att fira in det nya året.
Vi ville se lite mer av Florida så vi hyrde en bil och bestämde rutten hemifrån.

Efter en lång flygresa så kom vi äntligen fram- landade på Miamis flygplats.
Det hade hunnit bli kväll och vi var super trötta men vårt första stopp var Orlando, som ligger ca 5 timmar norr om Miami- kanske inte så genomtänkt.
Det första vi gjorde var att vi svängde av fel, så istället för att åka upp på turnpiken så kom vi till Miamis ghetto- då pratar vi om ett område som man inte gärna vill köra omkring på kvällen som turist.
Det var bara att veva upp rutan, köra mot rött om vi behövde och låsa dörrarna. För det hade vi nämligen fått berättat för oss tidigare att man skulle göra.. Galler på alla fönster och helt folktomt på gatorna.
Till slut hittade vi rätt och iväg var vi.
Vi turades om att köra så vi inte somnade vid ratten.

Efter mycket kartläsning- kom vi äntligen fram till Orlando. Här bodde vi 2 nätter.
Vi var barn på nytt! Universal studios, Disney, sea world- hur kul som helst!!

Nästa stopp var West Palm Beach som är en stad som kan kombineras med sol, bad, shopping, party och mysiga middagar på väldigt bra restauranger.
West Palm Beach är en semesterort som fightas med Fort Lauderdale och Miami i popularitet.
Vi åkte runt i området och jag kan säga att jag aldrig sett så fläskiga och pampiga hus någon gång tidigare- här bor nämligen en hel del miljonärer.
Lyx lyx lyx helt enkelt :0)

Sen blev det en lååång bilresa igen.
Nästa stopp var Key West. Vägen dit var en fröjd för ögat- helt underbar väg som ligger "på" vatten.
Key West- ett av dom häftigaste ställen jag varit på.

Florida Keys är en ögrupp, en sträng med ungefär 1700 öar. Key West är den västligaste av de befolkade öarna. Öarna ligger längs med Floridasundet, som delar Atlanten i öster från Mexikanska golfen i väst.

- 1912 invigdes en järnväg från fastlandet ut till Key West men 1935 drog en våldsam orkan fram över området och förstörde en stor del av infrastrukturen. Det ansågs för dyrt att bygga upp järnvägen igen, så tågtrafiken till Key West blev ganska kortvarig. I stället så användes en del av järnvägsbroarna till att bygga US Highway 1.
- På 20-talet flyttade många konstnärer och intellektuella till Key West som alltid varit känt för sin toleranta och öppna livsstil. Varje år hålls här en stor gayfestival.
- På grund av närheten till Kuba är Key West attraktivt för militären och USA:s marinkår har en stor militärbas på ön.
- Ernest Hemingway bodde några år på Key West (1931-1940) och hans bostad är nu museum med guidade turer.
- Sloppy Joe's bar: På baren Sloppy Joe's lär Hemingway ha tillbringat en hel del av sin fritid.
- Southernmost Point: På sydvästra delen av Key West finns ett fingerborgsformat monument som kallas Southernmost Point. Det markerar den sydligaste delen av det kontinentala USA och längre söderut än så går det alltså inte att komma i detta stora land. Härifrån är det dessutom bara 144 km till Kuba medan det är 256 km till Miami.
Här bodde vi 2 nätter, men jag kommer absolut åka hit igen. Key west erbjuder kritvita stränder och bra hotell. Sen är det en väldigt trevlig och skön stämning här. Åk hit- väl värt ett besök!!

Vårt sista stopp- Miami.
Vi bodde på Collins avenue- Shelborne. Sen hade vi bokat en nyårsmiddag på det coola hotellet The Tides. The Tides ligger på Ocean Drive- som är ett av dom hetaste ställen man kan vara på i Miami. Vi åt brunch på mitt favorit hotell Delano som ligger granne med hotellet vi bodde på.
En annan kväll som jag kommer ihåg så väl- var den på Shore club.
Shore club är ett helt fantastiskt hotell som ligger på Collins Avenue. Man kan äta på den välkända restaurangen Nobu eller festa på ett av dom coolaste ställena i området. This is the place to be! Det är däremot mycket svårt att komma in om man inte står på listan. Vi hade tur att ha Mats vän i Miami samma kväll så han fixade in oss före kön. Detta är ett ställe som jag bara hade sett i mina drömmar!! Stora sängar stod vid poolen- som användes mer eller mindre som drinkbord. Massa lyktor och ljus överallt. Trendigt är bara förnamnet på detta fantastiska ställe. Höjdpunkten på kvällen var när vi gick in i redroom- viprummet. Helt plötsligt säger Mats vän, att Janet Jackson precis gick förbi oss. Hur overkligt var inte det?!? Vi gick sedan förbi hennes hörna och gluttade lite när hon och hennes entourage hade en trevlig kväll.