Translate

tisdag 3 januari 2012

Tunisien

Nästa jobbresa tog mig till Nordafrika och Tunisien. Det var en upplevelse kan jag säga- bodde i Saharaöknen, ett besök hos Berber, åkte genom landskapet och byn Matmata- där " Star Wars " och " Gladiator " spelades in. Vi besökte även El Jem, såg massor av hotell i Sousse, Hammamet och på ön Djerba. På Djerba fick jag mer eller mindre rädda livet på min kära rumskompis Madde- som slutade andas mitt i natten! Har nog aldrig blivit så rädd förut- chockad hela dagen efter- satt jag och frågade hur hon mådde :/

- Sousse är Tunisiens tredje största stad, belägen vid landets östkust, cirka 110 km sydost om Tunis. Runt medinan (den gamla staden), slingrar sig stadsmuren som byggdes på 1100-talet. Innanför muren ligger flera moskéer, bland annat den stora moskén från 851, och två fästningar. Medinan blev 1988 ett världsarv. Om man tycker det är jobbigt med påstridiga försäljare så ska man inte ta sig hit..
Här finns också en jätte lång fin sandstrand som passar för alla.
Vill man ha en liten lugnare semester men fortfarande kort transfer- bor man hamnorten El Kantaoui som är super mysig tyckte jag. Golf finns här som på många ställen i Tunisien.

- Hammamet består av en äldre del där en Medina ligger, sen precis efter- ligger alla turisthotell på en lång rad. Sen har ett nytt område byggts upp ala Vegas style- Yasmine. Även här finns en Medina och en ny marina. Stora lyxhotell och en fin sandstrand. Golfmöjligheter om man vill vara lite mer aktiv på semestern.

- Djerba är en ö som man flyga direkt till eller så kan man även ta sig hit via bron från fastlandet- som vi gjorde. Här är det bara sol och bad som gäller. Dom flesta som reser hit- bokar allinklusive hotell pga att det inte finns så många restauranger att välja mellan. När jag var där så fanns ca 5-6 stycken inne i området " zone turistique "- där alla hotell ligger. Djerba erbjuder en fantastisk strand- där man kan utöva vattensporter eller rida kamel:0)

- i Matmata bor berberna, Nordafrikas urbefolkning, sedan urminnes tider. Och de underjordiska bostäderna med stampat jordgolv är praktiska- rummen håller en jämn temperatur året om, ägarna betalar ingen fastighetsskatt. Och behövs det ett extra rum – ja, då tar man helt enkelt och karvar ur ett, från det mjuka berget!
I byn Matmata finns ett helt grotthotell vid namn Sidi Driss. Det fick bli Luke Skywalkers hem i den första ”Star Wars”-filmen. Här bodde även George Lucas och filmteamet under inspelningen, i enkla fönsterlösa grottrum.

- Efter Colosseum i Rom och amfiteatern i Capua är El Djem den tredje största amfiteatern i Romerska riket. Det var en fantastisk känsla att få stå och titta på detta mästerverk. Jag har aldrig varit i Rom- men snart så:0)

- Douz heter byn som vi bodde när vi var på vår rundresa i öknen. Byn är känd för dom många dadelpalmer som pryder området. Den här dagen hade vi på egen hand- några red på kameler, men jag hade poolen i sikte. På kvällen tyckte jag och Madde att det var en bra idé att gå ut på egen hand i öknen- vilket inte tunisierna på hotellet tyckte, så eskort av 2 fick vi. Jag hade nämligen en dille på att ta hem sand från olika destinationer jag varit på- något häftigt att ha sand från Sahara tänkte jag då :0) Ett beduinbröllop såg vi på avstånd och en helt förtrollande himmel..

Tunisien är väl värt ett besök tycker jag!!