Translate

fredag 25 november 2011

Guideskolan..

Året är 2002 och det har hunnit bli februari.
Super nervös kommer jag in i departurehallen på Arlanda och har ingen aning om vad som ska ske.
Ställer mig i informationskön där jag hade blivit tillsagd att hämta mina biljetter.
Bakom mig står det en tjej som glatt börjar prata med mig- helt orädd för att ta kontakt med nya människor.
Hon sa att hon kände igen mig och vi började surra och fundera vartifrån. Sen kom vi ju på att det var på charterbolagets huvudkontor där hon hade jobbat som receptionist.
Hon hade tagit emot mig när jag skulle intervjuas inför guideskola.
Sen den stunden i kön på Arlanda hängde jag och Karima ihop som ett litet radarpar!

När vi kom fram till Athen åkte vi alla samlade med buss till hamnen Pireus för att sen ta oss över till ön Egina.

Egina är beläget cirka 25 kilometer utanför Aten ( ca 40 minuter med båt) och är en bergig ö på ca 77 km².
Huvudorten kallas för Egina stad och ligger på öns västra kust och den har under de senaste åren fått en allt större hamn och blivit ett omtyckt turistmål - inte minst av athenarna själva.

Här bodde vi 3 veckor och hotellet hette Danae.
Vi blev placerade 2 och 2 i rummen men min danska rumskompis åkte till Thailand efter några dagar så jag fick eget boende- lyxigt värre:0)

Invånarantalet är ca 12 000 och de flesta bor i huvudorten.
Egina är främst känd för sin odling av pistaschnötter, och pistasch från Egina anses vara den bästa i hela Grekland.

På öns nordöstra sida ovanför den lilla staden Agia Marina ligger Afaiatemplet som är ett av de största och bäst bevarade templen från sin tid.
Det är detta tempel jag menade i tidigare inlägg som utgör den här " triangeln" mellan Akropolis, Afaia och Sounio.
Det är också till Agia Marina som de flesta turister kommer, då det är här som de flesta hotell och de bästa stränderna ligger.

Dagarna var fullspäckade med massa roliga saker från morgon till kväll.
Vi var ca 30 personer som hade samlats från Sverige, Danmark och Norge och det var även lärare från dessa länder.
Jag kommer starkt ihåg ekonomilektionerna vi hade med en dansk lärare- Marit drev alltid med dom som inte förstod hennes grötiga danska men efter ett tag så blev allt mycket klarare för dom som först inte förstod ett ord.

Vi hade utbildning i busstransfer, välkomstmöte, hur man skulle vara på utflykterna, krishantering, ekonomi/marknadsföring, info om ECPAT, säljträning, klagomål och brister, medical, försäkringar m.m
Jag lärde mig hur mycket som helst och jag "växte" verkligen som människa under dessa veckor.
Jag fick också tillsägelse av vår ena lärare Olof att jag skulle "tagga" ner på min breda 08-dialekt för det skulle inte gynna mig på destination sen.
Det stämde också- det märker jag även nu på jobbet när en kund ringer in från Sveriges alla hörn.
Det är många som absolut vill bli kopplad till den stad kunden bor närmast.
Helt galen inställning om ni frågar mig!

Det var en grupp innan oss som åkte ut i januari då vädret var som hemma i Sverige ungefär, men när vi kom ned så fick vi ca 20 grader och sol på dagarna vilket var ovanligt.

Vi åkte såklart på utflykt också.
Athen låg nära tillhands och vi fick drömma oss in i antikens Grekland för en dag.

Akropolis:

Akropolis är en befäst stad, belägen på en klipphöjd i antikens Grekland. Namnet är sammansatt av grekiska akros -högt beläget och polis -stad.
En akropol var mycket vanlig, främst av försvarsmässiga skäl, där stadens kärna och helgedomar låg.
Men med tiden växte städerna fram även nedanför akropolen, och utsattes man för anfall kunde invånarna ändå dra sig tillbaka till denna plats. Den mest berömda akropolen är Akropolis i Aten. Det finns dock flera akropoler bevarade, bl.a. i städerna Lindos och Rhodos. Detta har jag också skrivit om i tidigare inlägg.

Olympia:

Olympia var under antiken en panhellensk helgedomsorakel och festplats, Zeus viktigaste helgedom, betydelsefull framför allt genom de där firade olympiska spelen och som alla grekers gemensamma religiöst nationella samlingsort.

1988 blev Olympia uppsatt på Unescos världsarvslista.

Korintkanalen:

Korintkanalen eller Korintiska kanalen är en viktig sjötransportled i Grekland. Den är endast 21 meter bred och karaktäriseras av sina lodräta väggar på upp till 87 meter där den löper genom Korintiska näset, mellan Korintiska viken och Saroniska bukten. Korinthkanalen invigdes 1893 men påbörjades redan år 67 av kejsar Nero.

Delfi och Oraklet (Pythia):

Delfi är både en modern och en forngrekisk stad i landskapet Fokis i Grekland.

Pythia eller Oraklet i Delfi, var ett orakel i Apollons tempel i Delfi, en institution som bildades under 700-talet f.Kr. och fortfarande var verksam år 393 då kejsar Theodosios I konsulterade henne.
Pythia var titeln på den prästinna i Delfi som andades in giftiga vulkaniska ångor och därmed uppnådde ett lätt deliriskt tillstånd. Detta gjorde att hon kunde svara på frågor ställda till de högre makterna.
Inga greker vågade ta några avgörande beslut i livet utan att först ha rådfrågat oraklet.
I nästan 1200 år fanns det ett orakel i Delfi. Oraklen valdes ut bland unga, ogifta lantbrukarflickor i trakten.
Dessa flickor bar namnet ”Pythia” under den tid de var orakel.

Det arkeologiska området i Delfi blev 1987 uppsatt på Unescos världsarvslista.

3 veckor går snabbt när man har roligt och det blev ett riktigt tårkalas när vi vinkade av alla på flygplatsen!
Vi blev som en stor familj :0)