Translate

tisdag 22 maj 2012

Fethiye dag 4- Turkiet

Idag har det varit svettigt! Vet att vädret hemma är helt underbart också, så det känns helt fantastiskt att äntligen får möta sommaren när man kommer hem..
I morse ville Celine väldigt gärna gå till kids club igen, vilket hon fick så klart. Först fick hon göra handavtryck av gips och sen blev det en hel del poolplask efter. Jag och Barbro passar alltid på att koppla av och sola när Neo sover sin lilla lur på förmiddagen. I dag låg vi och "glassade" vid stranden:0)
Barbros höjdpunkt på dagen är när kockarna kommer ut med lådor fulla av smaskiga jordgubbar som man kan frossa i. Hon är nämligen en riktig bärälskare, och plockar litervis med bär när det är säsong hemma i Sverige. Det får hon mer än gärna syssla med, för vi blir alltid bjudna på färska smultron och våfflor- MUMS!
I dag var det ingen skillnad på givmildheten från hotellets sida- två stora tallrikar med mörkröda, söta jordgubbar smällde vi i oss:0)

Vi hade sedan planerat en utflykt på eftermiddagen, som skulle ta oss in till byn. Hotellet har en dolmus som går jätte ofta emellan. Det kostar 5 turkiska lire enkel väg (ca 20:-).

- Fethiye (tidigare även Makri) är en stad på Turkiets södra medelhavskust, i provinsen Muğla, på gränsen mellan de båda antika landskapen Karien och Lykien. Folkmängden uppgår till cirka 80 000 invånare. Under antiken kallades staden Telmessos. Det finns flera antika lämningar i staden, bland annat klippgravar, lykiska sarkofager, en borg och en romersk teater.
Här finns sjukt mycket shopping och massa restauranger- en riktig trevlig by måste jag säga. Trodde det var betydligt mindre här- vi gick och vi gick.. När vi åkte igenom byn vid ankomst så såg jag något riktigt häftigt från bussen- bergsgravar. Jag ville ju självklart försöka hitta dessa i dag när vi åkte in- jag går typ igång på sånt här haha. Efter en lång promenad så såg vi äntligen vår slutdestination. Det återstod bara en smärre bergsklättring en bit upp i bergen;0)
Riktigt häftigt var det, och man fick även en slående utsikt över Fethiye på köpet! Så här års ligger fortfarande snö n kvar på bergstopparna- vilket är hur vackert som helst! När vi traskade nedåt igen så var det dax för en av de många böner som sker i landet varje dag. Jag kan inte sluta att imponeras av Orienten och all historia och kultur- riktigt fascinerande!!