Translate

tisdag 9 juli 2013

Sista dagen på Kos- Grekland

Jag sa i tidigare inlägg att jag skulle utforska vad det fanns för andra aktiviteter här på ön än att festa. Det förknippas ju rätt ofta med just fest, speciellt nu under högsäsong. I går åkte vi in till Kos stad och då gick vi runt och kikade i området lite mer noggrant än sist vi var inne. Jag kom rätt snabbt fram till att bilen skall man nog ta och skippa om man bokar ett hotell inne i staden. Det är enkelriktade gator överallt och på vissa ställen får man inte ens köra. Det jag däremot kan rekommendera är att man hyr en cykel! Det har byggts flera, jätte bra cykelvägar runtom på ön. Inga backar i området runt Lambi och i de flesta områdena runt Kos stad. Uppe i den gamla delen är det backigt med det tillhör bara den charmen som Kos stad har. Kos har imponerat på mig- vilket jag inte trodde från början. Man har alltid förutfattade meningar om saker och ting. Men som jag alltid intalar mig själv- se och upplev med egna ögon så får man döma efter det!

I orten Lambi där vi bott nu i en vecka- är lugn och harmoni det första man får uppleva. Bara hotell som ligger här och någon enstaka restaurang. Stranden är blandad med finkornig sand och lite sten. När man går i så är det stora stenar och lite vågigt så ta med badskor. Det har varit helt perfekt att bo här, och om man har haft tråkigt så är det bara en 5- minuters taxiväg (9-10 euro) in till allt myller som Kos stad står för. Det bor ca 25 000 fasta inne i staden och det finns det mesta.
Vi gick som sagt runt en del i går och om man har hört ryktats om att det är en partystad så var vi ju tvungna att leta reda på den beryktade bargatan. Allt var stängt så klart men man kunde se hur det skulle kunna se ut. Slitet var ju bara förnamnet.. MEN, jag är ju inte 20 år längre och då kanske det inte gör så mycket för dem som är det;0)
Jag skulle nog hellre sitta någon annanstans med en drink i handen.
Jag älskar däremot den gamla delen och även den fina hamnpromenaden.. Det finns fiskspa överallt och jag och Mats testade på detta i går. Celine gjorde det i Thailand när vi var sist, men vågade inte riktigt den här gången. Då fick mamma Lojsan ställa upp- jag som hatar tanken av att små fiskar äter från fötterna. Det kittlades lite, men några lenare fötter fick man inte tyckte jag.

Vi har haft en underbar vecka. Celine har lekt med ett holländskt syskonpar och försökt göra sig förstådd med lite engelska och kroppsspråk. Det har funkat jätte bra. Neo har blivit mindre rädd för vatten och badar som en fisk. Han har också fått vara med och leka. Han har rättare sagt inte fått vara i fred en sekund;0)
Inga stojiga barn runt poolområdet och inga som har irriterat sig på våra heller. Det har varit så lugnt och avslappnat på hotellområdet. Jag har för första gången på länge kunnat läsa bok vid poolen- de ni!
Jag skrev också tidigare att maten var mindre bra. Maten i buffén blev bara bättre och bättre. Barnen har legat på gräsmattan och tittat på en stjärnklar himmel och åkt golfbil på hotellområdet- vilket var mer än uppskattat!
En helt underbar vecka som lider mot ett slut...

Grekland levererade ännu en gång. Trodde heller inget annat ;0)