Translate

måndag 8 juli 2013

Bodrum- Turkiet

I går åkte vi på våran andra bokade utflykt som tog oss från Europa till Asien- närmare bestämt Turkiet. Jag har länge velat åka till den här delen av Turkiet. Jag har många återkommande gäster som åker hit gång på gång. Jag har även en drös vänner som alltid envisas med att boka sina resor hit. Precis som sagt i tidigare inlägg om den grekiska ön Kalymnos- så förstår jag även nu varför dessa resor bokas om till den lyxiga orten Bodrum!
Badorten Gümbet ligger bara ett stenkast från den centrala delen av Bodrum. Dem båda är mer eller mindre hopväxta med varandra. Vill man bo lyxigt, så skall man absolut boka ett rum på Voyage Bodrum. Hotellet ligger skyddat och lugnt på andra sidan om Gümbet. Från vårt första stopp på den guidade turen så åkte vi upp till de ca 400 år gamla väderkvarnarna som ligger på ortens högst belägna punkt. Man har en fantastiskt vacker utsikt härifrån och där ser man tydligt hur orterna ligger i förhållande till varandra.

Vi åkte sedan ned till det som finns kvar av den 7 km långa stadsmuren " Myndos gate". Där fick barnen klättra av sig lite energi i den turkiska hettan;0)
Man tycker att det är varmt i Grekland så här års, men Turkiet ligger nästan alltid ca 5 grader + den grekiska hettan.

Vi åkte förbi den "steniga trappen" och den antika Amfiteatern som ligger precis vid vägen- med en jätte fin utsikt över Bodrums hamn. Här får man plats med upp till 2 000 personer och det spelas fortfarande konserter här än i dag.

Vår guide pratade mycket om Alexander den stores tid. Det stora slottet/borgen som man ser på varenda vykort- pratade han stolt om också. Vart man än befinner sig i detta område, så ser man alltid detta mästerverk.

Efter lite diamant,- och guldvisning så åkte vi ned till Restaurang Sarp. Beställde in ostrullar och en välkryddad köttfärskebab med chili. Det var gott med en lokal Efes till maten.

På vår egna tid så gick vi på en shoppingrunda. När jag var i Turkiet sist så köpte jag hem så fina skålar. Jag tänkte att jag skulle passa på att göra det den här gången också, men jag hittade inte mina färger :0(
Jag såg att det fanns likadana här inne i Kos stad också, så jag får kanske en andra chans i kväll eller i morgon hoppas jag..

Mellan Kos och Bodrum tar det antingen 1 timme eller 20 minuter beroende på vilken båt man åker med. Vi åkte med katamaranen och då var man framme på snabba 20 minuter!!

Jag skall absolut försöka åka tillbaka till Bodrum och då skall jag vara där längre än 1 dag. Bodrum är en riktig lyxig ort med bra shopping, sjukt stora och vackra båtar. På väg upp till väderkvarnarna såg jag ett sådant coolt ställe med en massiv röd kristallkrona som var upphäng på någon schyst utomhusklubb. Det är väldigt vanligt med båtutflykter här och då använder man den traditionella träbåten "Gület".

Ett dopp i poolen fick avsluta den långa och svettiga dag!