Translate

söndag 17 mars 2013

Bahamas

I Fredags hade vi en hel dag på båten igen. Då blåste det på ordentligt och båten gungade sjukt mycket! På kvällen var det galamiddag igen .. Det bjöds på hummer och oxfilé i världsklass. I slutet av kvällen presenterades alla kockar för oss. Servisen hyllades också med vita servetter viftandes i luften :0)
Jag måste säga att Celebrity Cruises har tänkt på exakt allt!!! Nu åt vi aldrig i de andra restaurangerna på båten men det räckte gott och väl med den stora matsalen. Man kan kanske tycka att det är lite långtråkigt att sitta vid samma bord varje kväll och bli serverad av samma personer hela veckan. Men detta har de tänkt på också- menyn byts ut varje kväll och man har massa av goda rätter att välja mellan. Stort urval av öl och vin.. Vår huvudservitör Koray från Turkiet och hans assisterande Richie från Mauritius passade upp på oss hela tiden, men inte för "på" och det är precis så det ska vara. Det stod alltid en liten kanna med varmvatten till Neos välling på bordet när vi kom. Eftersom vi hade bordet bokat till 20.30 varje kväll så hade barnen ätit innan så de bara kunde somna sen. Neo somnade oftast i sin vagn och Celine somnade oftast på 2 ihopsatta stolar som blev perfekt som en liten minisäng. Om vi inte hade varit så många i vårt sällskap så hade vi förmodligen suttit med några som vi inte kände, vilket var skönt kan jag tycka. Finns inget värre än att sitta och kallprata .. Snittåldern är ganska hög men jag tyckte ändå att det var väldigt blandat den här gången. En sådan här typ av kryssning passar verkligen för alla åldrar och man blir aldrig uttråkad. Att man får vakna upp till ett nytt land och en ny destination varje morgon är ju helt fantastiskt!! Servicen har varit utmärkt hela veckan och allt har bara flutit på felfritt. Efter varje utflykt så stod båtens staff och välkomnade oss ombord igen med kalla eller varma handdukar och kall dricka.. Inga pass behövde man, bara hyttnycklarna.

I går la vi till i Paradiset- på riktigt!! Bahamas Bahamas Bahamas- say no more.. Bahamas består av många småöar som har bildats som en liten skärgård. Cayo Coco var en ö som endast ägs av Celebrity Cruises. Alla större rederier har exakt likadant här. Först så tyckte vi inte att det skulle bli så spännande att åka in hit.. Såg först inte så mycket ut för världen när vi såg ön på avstånd. För att komma in på land så var man tvungen att åka en mindre båt, precis som på Cayman Islands. Inga hotell fanns här, bara stränder så långt ögat kunde nå. Båtens personal slussades över till Bahamas pga att all lunchmat och dricka skulle dukas upp här istället. Man kunde hitta på massor med vattenaktiviteter, så Mats och Celine gick och lånade snorklings prylar.
Båda var eld och lågor när de kom tillbaka. Celine berätta att de hade sett massa stora barracudor och ett sjunket gammalt stridsplan. Det skulle även finnas ett sjunket skepp..

Det här är min andra tripp till Bahamas men första gången jag åkte så bodde jag på en av de större öarna i en natt. Nassau är huvudorten och sen finns även det världskända "Atlantis". Atlantis finns även ute på palmen i Dubai.
Några timmar på båtens egna ö var alldeles för lite. Hade inte varit helt fel om det hade funnits ett hotell här kan jag säga..

Sista båtstoppet för den här gången och massa fina minnen får man ta med sig hem. Vilken otrolig upplevelse detta är!!

Idag kom vi tillbaka till Fort Lauderdale igen.. Vår semester är inte över än utan nu är det bara att ta sig ut på vägarna igen och styra vår kosa till de norra delarna av Florida. Om några timmar checkar vi in i Orlando.