Translate

torsdag 10 augusti 2017

24 intensiva och heta timmar i Hong Kong

För första gången sedan jag började flyga långt, fick jag äntligen jobba till Hong Kong. Jag har hört så mycket positivt av både kollegor och vänner, så jag var mer än laddad. Det här passet är lite speciellt då vi har med oss tre Hong Kong värdinnor som jobbar istället för skandinaver. Det är till en stor hjälp språkmässigt ombord eftersom det är många som inte talar engelska eller något av de skandinaviska språken. Vi som jobbar som stewards är dock från Sverige, Norge eller Danmark. Supergulliga och duktiga var dem :) Roligt att det blandas så tycker jag.

Väl framme gick vi av flyget, från torr och kall luft till ett klimat som liknade en bastu. Klockan hade inte hunnit bli 09:00 än men det var redan 34 grader och en luftfuktighet på 65%. Jag och Thomas hade ju ett fullspäckat turistschema- hur skulle detta gå tänkte jag. Vanligtvis brukar man sova en stund innan man drar ner på stan, men det kände jag att jag inte kunde. Jag var ju som ett barn på julafton liksom ha ha. Det var bara att slänga av uniformen och hoppa i privata kläder. Svetten bara rann längst ryggraden så fort man gick ut. Jäklar, det var verkligen länge sen man upplevde en sådan hetta.

Vi gick en bit men hoppade sedan på en tram som går överallt i Hong Kong. Kostar 2.30 Hong Kong dollar (ca 2 svenska kronor).Vi visste inte vart den gick men det var åt rätt håll var vi eniga om i allafall. Vi skulle gå av vid Victoria Street för att sedan åka lite i världens längsta rulltrappa. Jag ville först åka upp till toppen av Victoria Peak, där man har en slående utsikt över hela Hong Kongs skyline. Vi skulle börja med att åka upp med rulltrappan och sedan ta bussen sista biten. Det blev ändrade planer. Vi blev hungriga på vägen och stannade till vid en restaurang som många går till.

Wang Wu är en restaurang som är känd för sina fantastiska hemgjorda dumplings. Restaurangen hade inte öppnat än när vi kom. Mormor satt och gjorde dumplings för fullt när vi tillsagda att komma tillbaka. Jaha, men då får vi leta efter templet innan tyckte vi. Efter mycket letande så hittade vi äntligen fram till Man Mo Temple. Det är inte jättelätt att hitta dit. Templet ligger gömt mellan massa andra byggnader. Sååå coolt att en sådan gammal byggnad blandades in med allt nya runtom. Jag hade förberett mig på att skylla mig med sarong och t-shirt men det behövdes tydligen inte här. Lite ovant men skönt när svetten rinner.. Så fort jag går in i en kyrka eller tempel så blir jag alldeles lugn. Älskar känslan! Här tände vi rökelse och mediterade en stund. Coolaste rökelserna hängde upp i taket som stora spiraler. Inte jättebra arbetsmiljö direkt. Sen var det dags för mat. Det satt väldigt bra och gott var det. Vi beställde in två olika sorters dumplings. Ångade vegetariska och friterade räkdumplings-MUMS!

Vi hade tänkt åka upp till Victoria Peak men tiden rann iväg. Vi hade nämligen en massagetid inbokad. Den hade bokats in efter rekommendation av hotellet redan innan vi gick ut på stan. Thomas hade varit på blindmassage i Shanghai tidigare och hade hört att det fanns här i Hong Kong också. Oj vad spännande tyckte jag då såklart och ville absolut testa det. Jag älskar massage! Unnar mig väldigt ofta det, vilket får min kropp att må bättre. Blindmassage är massage som utövas av synskadade. Akupunktur är hur de jobbar, och man får ta på sig byxor och en tröja. Alltså ingen massageolja.. Eftersom ett sinne är nedsatt så blir ett annat förstärkt. Hon jag fick, hittade alla knutar och spänningar. För en timme tog de 275 Kong Kong dollar, vilket motsvarar ca 275 svenska kronor. Billigt och mycket bra! Vill ni också testa så rekommenderar jag Health Home Acupressure & Massage Centre.

Nu var vi helt slutkörda och bestämde oss för att lägga oss vid poolen och ta det lugnt nån timme innan det var dags för middag.

Uppe i Soho trivdes jag otroligt bra. Coola människor, cool miljö, grymma restauranger och häftiga barer.

° Staunton´s wine bar & café: Ligger precis på hörnan vid den långa rulltrappan. Här sitter kostymnissar och tar en afterwork. Bra musik och perfekt läge om man vill titta på folk.
° Chom Chom: Ligger endast 5 minuter från Staunton och är en vietnamesisk restaurang dit alla går. Superpoppis mindre restaurang som ligger i en sluttande backe. Kommer man efter 19 så är det oftast lång kö innan man får bord. Vi kom tidigt och fick bästa bordet precis vid fönstret. Efter 45 minuter var stället fullt. Det kom t.o.m. ett nygift par med familj in och åt. Magisk mat!!! Så glad att Thomas tog mig hit. Vi åt springrolls, biff och mangosallad och citronkyckling. Här stannade vi ett tag. Älskade det!
° Feather Boa: En supercool bar som tidigare varit en antikbutik. Man hittar knappt stället om man inte vet exakt hur man ska gå. Det visste Thomas. Entrén är en hemlig dörr, inga skyltar. Det här stället är känt för sina Strawberry Daiquiry med chokladkant istället för salt eller socker. Mycket trevligt ställe. Fick även en lektion om konst och arkitektur av proffset Thomas här inne.
° Le Boudoir: Den sexigaste senaste loungebaren i stan. Som ett hål i väggen och två våningar ner under markplan hittar man den här mysiga baren. Vi ville bara kika in här en kortis innan vi tog en taxi hem sen igen.

Vi hann med extremt mycket och det var tack vara min super guide Thomas som redan hade rekat stan. Tack för ett grymt stopp gubben!!!

Nu väntas en vecka i mitt älskade Grekland. Oj vad jag har haft greklandslängtan. Åker med mina barn Celine och Neo. Det blir en vecka med sol, bad, bra mat och en hel del träning.