Translate

torsdag 12 mars 2015

Lyxigt på den gamla svenska ön- Saint Barthélemy

Två dagar innan vi gick iland på St Barths, checkade vi in på Celebrity Cruises. Det är inte första gången utan tredje gången vi kryssar i Karibien, och vi tycker det är ett fantastiskt sätt att se den här delen på. Man vaknar i princip upp till en ny destination varje morgon om man har tur. Vi hade tyvärr inte turen med oss den här gången.

Våran rutt skulle gå Puerto Rico-St Maarten-St Thomas och några dagar till havs på båten. Det var fine tyckte jag med tanke på att jag gärna ville se Puerto Rico. Jag tittade nämligen på en annan rutt som skulle gå Bahamas-St Maarten-St Thomas, men eftersom vi redan hade varit på Bahamas ett par gånger tidigare så ville vi se något nytt. När vi nu sitter i Johan och Ninas svit med solen i ansiktet och ett glas bubbel i handen, kom plötsligt ett meddelande från kapten. Han berättade att det var öven 400 pax som var försenade från nordöstra Nordamerika och att vi skulle bli kraftigt försenade från färjeläget i Miami. Va f-n, då får man väl anpassa sina flyg så man flyger dagen innan! Vi kommer ju också från ett vinterland, vilket gör att man automatiskt drar lite slutsatser kring eventuella förseningar vid snökaos. Därför bokar man en dag innan så man inte får alla andra på båten förbannade för att man måste vänta in försenade gäster. Vi blir 3 timmar försenade och kaptenen meddelar att vi kommer att bomma vårt första stopp som är Puerto Rico. Alltså, jag blev så förbannad så vi dundrar ner till Guest Relations för att göra en rapport och samtidigt begära kompensation för uteblivet stopp. Det kunde de absolut inte kompensera på plats, för det skulle tas när vi kom hem igen. I Miami var vädret toppen, så rederiet kan ju inte skylla på Force Majeure, och beslutet som togs angående att vänta in gästerna var kaptenen som gjorde. Syftet med våran resa gick åt skogen helt enkelt. Jag förstår om det hade varit det andra stoppet och att vädret inte gjorde det möjligt att lägga till, men detta godtar jag inte. Inte ofta jag skickar reklamationer eller klagomål till hotell eller liknande, men den här gången blev det så.. Fortsättning följer!

Eftersom att vi bommade Puerto Rico, fick vi vänta ytterligare en dag innan vi kunde gå iland på St Maarten, vilket var vårt andra stopp. Vi hade då valt att köra 2 öar på samma dag, vilket blev både St Maarten och St Barths.

Jag har länge velat se den trendiga ön St Barths. Hit åker alla kändisar för att vila upp sig. Med snabbåt mellan St Maarten-St Barthélemy tar det ca 35 minuter, och då får man räkna med en eller annan som ligger raklång med en spypåse i handen. Det gungade ordentligt, men alla i vårt sällskap klarade sig. Väl framme möttes man av lyxiga båtar som stod en efter en i hamnen i Gustavia. Vi hade ett par värdinnor med oss ombord och en av dem berättade gärna om öns historia.

- Saint Barthélemy upptäcktes av Christofer Columbus som döpte ön efter sin bror Bartolomeo. Frankrike var ägare av ön till en början, men som senare överläts till Sverige i utbyte av handelsrättigheter i Göteborg. St Barths var en svensk koloni mellan 1784-1878 då den såldes tillbaka till Frankrike igen. När man strosar omkring i huvudstaden Gustavia ser man fler svenska gatuadresser och på flaggan ser man också spår av Sverige. Flaggan representerar öns olika herravälden- de tre liljorna Frankrike, malteserkorset Malta och de tre kronorna Sverige.

Om ni gillar exklusive shopping så har ni kommit till rätt ställe. Man kan både betala i Euro och i US dollar. Ön är ganska kuperad och lättast att ta sig runt med pressat schema är med taxi. Pratar du franska är det plus men det går lika bra med engelska. Vi fick tips om "Shell beach" som bara ligger ca 10 minuters gångväg från Gustavia, eller "Nikki Beach" som egentligen heter "Plage de St Jean" belägen på andra sidan ön. Vi bestämde oss att hoppa in i en taxi och åka till den sistnämnda. Det tog ca 10 minuter och kostade 20 US dollar för en stor bil. Vi åkte igenom grön natur, förbi den pyttelilla flygplatsen och när vi började se vit sand så hade vi kommit fram. Det första man ser är det välkända och superlyxiga hotellet Eden Rock. Här ska jag bo nästa gång!
Plage de St Jean är ganska liten, och helt i min smak. Här finns även Nikki Beach, och det är genom den restaurangen/hotellet/baren som stranden har fått sitt smeknamn. Nikki beach ligger på lite olika ställen runtom i världen. Befinner du dig i Phuket, Miami, Koh Samui, St Tropez, Marbella, Cabo San Lucas, Marrakech, Mallorca, Ibiza, Bali eller Porto Heli i Grekland så tycker jag att ett besök hit är något man ska hinna med.

St Barths är en karibisk ö i lyxförpackning- precis i min smak!
I nästa inlägg skriver jag om St Maarten. En ö som jag inte riktigt fick något grepp om..