Translate

tisdag 19 maj 2015

Änglar, Hotell Ciutadella och Sagrada Familia i härliga Barcelona

Nyss hemkommen från underbara Barcelona, sitter jag hemma och tänker tillbaka på allt man hann med att uppleva under helgen som gick. Varje år brukar man få ihop en tjejresa i maj, men i år vart det ingen resa tillsammans med vänner. Istället fick jag med mig min dotter Celine och mina föräldrar.

Som vanligt hade jag förberett mig så mycket som möjligt hemifrån så man inte missar allt man vill se. Jag har varit i Barcelona en gång tidigare men har inte velat åka tillbaka p.g.a att jag och min vän blev rånade när vi var där sist. Det har varit lite som ett öppet sår.

Mysig gränd kan många tycka, men jag bodde hellre på hotell den här gången..
Här bodde jag förra gången..
Här låg restaurangen tidigare..
Nu vågade jag åka tillbaka och gick t.o.m. tillbaka dit vi bodde och kollade hur det såg ut idag. Ovan kan ni se foton.. Samma stora port i den skumma gränden fanns kvar men restaurangen som låg runt hörnan var igenbommad. Restaurangägaren hjälpte oss massor när allt hände och det hade varit kul att tacka honom en gång till. Änglar finns, och det fick vi bevis på. Krögaren som sprang efter rånarna i gränden- spanjorskan som hjälpte oss spärra kort och som gav oss hennes sista pengar för vi skulle kunna ta en taxi till polisstationen- taxichauffören som bjöd oss på resan efter han hade hört vad som hade hänt med oss- och till krögaren igen som bjöd oss på mat och dricka innan han visade vart rånarna sprang för att eventuellt kunna hitta något som tillhörde oss. Japp, änglar finns!

Eftersom vi bodde i en lägenhet sist så ville jag bo på ett hotell med reception, hotellet skulle ligga luftigt och ha relativt nära till allt man ville göra. Undvika 3 portar innan man kom in i rummet och om man skulle bli rånad igen så var jag inte heller sugen på att klättra igenom ett litet fönster för att komma åt resväskan.

Jag bokade därför Hotel Ciutadella Barcelona via Hotels.com och skrev i att jag ville ha rummet ut mot gatan och så högt upp som möjligt. Detta hade jag läst om innan att man skulle göra p.g.a att rummen inåt var lyhörda och mörka. Vi fick t.o.m ett balkong man kunde sitta på, plus en fransk balkong. De flesta rum har högt i tak och är inrett i blodrött, silver och vitt. Sköna sängar men det luktade lite från avloppet i badrummet. Ett stort minus var att det inte fanns några schampo och balsamflaskor. Det brukar vara standard på ett 4-stjärnigt hotell. Annars var badrummet riktigt fint. Safetybox kostade 2 euro per dygn, gratis AC och Wifi. Handdukar och hårfön finns. Trevlig personal i receptionen som gärna hjälpte till med utflykter osv. Baren testade vi inte för den var stängd. Hotellet ligger precis vid parken i stadsdelen Ciutadella och ett stenkast från Barceloneta, vilket gjorde att läget på hotellet var perfekt tyckte jag.

Första dagen gick vi bara ner på Barceloneta och satte oss på den första bästa strandrestaurangen där det serverades sangria. Celine sprang ner på stranden och vi andra njöt av sol och hav med ett glas i handen. La guingueta serverade god sangria men maten var sådär. Tapas och nachos beställde vi in, men hade lika gärna kunnat gå någon annanstans. Man lär sig så länge man lever. Snyggt ställe ändå..

Efter en god natts sömn tog vi en frukost på hotell Oasis som låg runt hörnan. Inge vidare gott direkt, men mätt blev man. Vi hade ställt klockan för jag hade förbokat biljetter till Basilica de la Sagrada Familia redan på morgonkvisten för att undvika folkmassorna som brukar komma efter lunch. Det värsta jag vet är att trängas och att stå i onödiga köer. Jag köpte våra biljetter på www.clorian.com
Det kostar 19.50 Euro per vuxen (gratis för barn under 11 år) om man även vill åka upp i ett av de två tornen. Vi valde att åka upp i "Tower on the Nativity facade". Bästa utsikten över Barcelona! Man åkte hiss upp och ner gick man i en smal spiraltrappa. Det är många som inte klarar att gå i den trappan p.g.a att man kanske har klaustrofobi eller är höjdrädd. Basilikan var helt fantastiskt vacker och Salvador Dali hade verkligen fått leka med sin egna speciella formgivning. Tråkigt att det fortfarande renoveras, för det var inte tyst en sekund när vi var där inne. Vi hade först tänkt att promenera till Sagrada familia men det var tydligen för långt från hotellet så vi hoppade på buss 45 istället.

Efter en lång och varm dag blev en strandvisit en bra avslutning på dagen. Den här dagen hittade vi däremot en riktigt bra strandrestaurang som låg borta vid linbanan. Moma beach bar hängde vi på resten av eftermiddagen. Beställde in riktigt god sangria och grymma gambas al ajillo! Ursnyggt ställe med trevlig personal som visste precis hur service stavades.

Dagen avslutades på ett tak och detta blir mitt sista tips för idag. Vill ni dricka goda drinkar med utsikt över Port Vell- den äldsta hamnen i Barcelona? Inne i "Museum of History of Catalonia" hittar medelhavsrestaurangen 1881 på fjärde våningen. Går ni sedan igenom restaurangen så ser ni baren- enjoy!