Translate

onsdag 14 december 2016

Boende i Dibba, Fujairah i Förenade Arabemiraten

Igår morse kom jag hem från Förenade Arabemiraten. Åkte på en blixtvisit några dagar för att besöka mina goda vänner som redan var på plats. Det är så här det funkar när man jobbar i min bransch. Jag får mitt schema ett par veckor innan varje månad. Har man tur att få lite lediga dagar i följd så kan man göra som jag gjorde.

Flyget bokade jag med Norwegian och boende löste jag med en anslutning på plats med Apollo. En extrasäng stod och väntade på mig inne i min kompis Monikas rum. Vi räknade ut hur många resor vi gjort tillsammans och kom fram till att den här var den 15:e sedan 2008 (!!!). Haha helt galet..

Förenade Arabemiraten ligger ca 7 timmar från Sverige och skönast är det om man flyger direkt med antingen Norwegian eller Emirates. Förenade Arabemiraten består av 7 emirater och Dubai är en av dem. Hit flög jag men skulle vidare till en annan emirat. Min plan var att ta en taxi från flygplatsen till Fujairah. Det jag inte visste var att taxichaufförerna inte var superpigga på att köra 2 timmar ute i öknen mitt i natten. Till slut fick jag en som ställde upp. Tar ni taxi mellan Dubai och Dibba får ni räkna med 400 Dirham (ca 1000:- enkel väg). Ska ni till Fujairah kostat det strax under 300 Dirham..

Väl framme på Radisson Blu Resort Fujairah i orten Dibba, lyckades jag få sova ett par timmar innan det var dags att placera sig i en solstol på den privata stranden. Hotellet ligger lugnt och väldigt privat från allt som har med befolkning att göra. Vacker utsikt från balkongen som vetter mot bergen i Oman, som för övrigt endast ligger 20 minuter därifrån. Vill man ladda batterierna så är detta ett hotell som passar dig. Radisson Blu Resort är även ett hotell som passar perfekt för barnfamiljen. Radisson Blue är ett koncept-hotell för resebolaget Apollo. "Apollo Mondo Family Resorts " erbjuder massa kul för barnen. Figurerna Polly och Mino tillsammans med kunnig crew tar hand om era barn ett par timmar på förmiddagen och ett par till på eftermiddagen. Simskola, lek, minidisco, pyssel och andra aktiviteter varvas under dagen som går. Under tiden så kan vi vuxna gå på ett träningspass eller bara ligga i solstolen en stund med en god kopp Baristakaffe i handen.

Man kan välja att lägga till frukost, halvpension, soft All Inclusive eller All Inclusive. Jag är superkräsen med mat, och har höga krav. Är inte alls road av buffér. På frukosten är buffé fantastiskt men på lunch och middag föredrar jag bordservering. Vi missade ala carte restaurangerna men maten var god på buffén. Inga kylklabbar under förrätterna dock, vilket förvånade mig. Jag hoppade den här delen och höll mig till det varma istället. Vänlig och serviceminded personal. Wifi är gratis och funkar hur bra som helst! Det räckte alldeles utmärkt med 3 dagar här. Rekommenderas starkt till barnfamiljer!