Translate

söndag 15 november 2015

Chrissi Island- Kretas Karibien

I tidigare inlägg har jag skrivit om mina favoritstränder på Kreta. Jag vill Chrissi Island är en ö som ligger 20-30 minuter med båt från den södra orten Lerapetra. Därifrån tar man antingen färjan över eller om man missar den tar man en motorbåt ut istället. Dyrare men mycket trevligare! HÄR har ni en site där ni kan hitta priser på privata transportmedel över..

Vi hade hyrt bil den här dagen och körde tidigt från Rethymnon. På vägen tog vi ett frukoststopp i orten Amoudara som jag tidigare har jobbat i. Det var 13 år sedan jag jobbade som guide här och det var knappt att jag kände igen mig faktiskt. Det charmiga elkraftverket kände jag igen i alla fall ;)
Oj, vad roligt det var att uppleva Amoudara igen, även fast orten i sig inte är så rolig. Många fina minnen!

Vi fortsatte mot Agios Nikolaos och svängde ner till den södra sidan av Kreta. Efter lite felåkning och ett par kisspauser senare var vi framme i Lerapetra. Vi missade färjan så det fick bli en privat transfer över istället. Väl framme efter en skön båttur, la vi till vid öns södra sida. Vi la oss på helt fel sida först, men det var lugnt och stilla här. Daniel gick på en promenad och kom tillbaka ganska snabbt. Packa ihop alla grejer, för här ska vi inte ligga längre sa han. Genom sanddynerna kom vi fram till den norra sidan av ön. Det var det här jag hade varit tidigare kom jag snabbt fram till. Minnet är bra med kort ibland!

Chrissi Island är Kretas Karibien. Tre olika nyanser på vattnet och kritvit sandstrand blandat med krossade snäckor. Bob Marley spelades ur högtalarna och folk satt med en varsin öl i handen och njöt av varandras sällskap. Någon vidare mat får man inte här. Då skulle jag rekommendera att man tar med sig en kylväska med mat. Ett par solstolar med ett parasoll kostar €10. Detta är en magisk ö som man lätt åker tillbaka till. Det finns inget boende här, men de som jobbar i barerna hade sina tält uppställda under ett träd uppe i sanddynerna. Åk hit!