Translate

torsdag 19 juni 2014

Båt från Rhodos till Marmaris

För ett par månader sedan, bokade jag och barnen en resa till Rhodos. Med oss fick vi tre andra familjer som också var sugna på att semestra i vackra Grekland. Det var precis på håret att jag och barnen kom iväg, men efter mycket om och men var vi på väg till ett av mina favoritställen- Arlanda. Incheckade och klara, gick vi ombord på Novair som flög oss ner utan konstigheter.

Väl framme på Mythos beach resort, blev det bara några timmars sömn. Vi hade nämligen förbokat en utflykt till Marmaris dagen efter ankomst, så det blev en tidig pickup för våran del. Det stora sällskapet blev ett litet mindre gäng som satte väckarklockan på ringning. Mellan Mythos beach resort och Mandraki-hamnen tar det ungefär 30 minuter, och på vägen upp åker man igenom de populära orterna Kalithea och Faliraki.

Innan man går ombord på båten, måste man betala hamnskatt. Det kostar 15 euro per vuxen och för barn under 6 år kostar det 2 euro. Något som är nytt för Turkiet är att passet ska vara giltigt i 6 månader efter hemkomst, men det gäller inte om man bara ska åka dit över dagen. Båten mellan Rhodos och Marmaris tar ca 1h och 20min, så glöm inte bikinin och solskydd om ni vill sitta uppe på däck men en frappé i solen.

Vi hade ingen lust att gå i guld och läderbutiker, så vi tog en taxi för 7 euro, från hamnen till centrala Marmaris. Vi ville ju shoppa!! :0)
Som många andra orter, har även Marmaris en gång varit en liten fiskeby, men som nu blivit en av de största turistorterna i Turkiet. Marmaris kan stoltsera sig med Turkiets största hamn, där båt efter båt ligger och guppar. Marmaris ligger i en bukt och omringas av småöar. Stranden är hur lång som helst, men är inte alls något som jag skulle återkomma till tyvärr. Sanden är kompakt och ganska mörk. Mycket stenar där man går i och en hel del glas! Celine skar sig t.o.m. lite på tån, även fast hon hade flip-flops på sig. Det jag minns som positivt är framför allt shoppingen, den vackra hamnen och den goda maten. Vi landade på restaurangen Oýes som ligger precis i hamnen. Jag och Monika beställde in köttspätt med ostsås och smaskiga tillbehör. Jag älskar turkisk mat!! Nästa gång jag åker till Turkiet känner jag att Istanbul ligger högt upp på listan..