Translate

onsdag 5 november 2014

Gröna och dramatiska Puerto de la Cruz-Teneriffa

Teneriffa är den största ön av alla Kanarieöar. För många herrans år sedan bestod Teneriffa troligen av tre öar, men som sedan blev en ö efter ett vulkanutbrott. Senare bildades den välkände vulkanen Teide. Här uppe på norra sidan skulle våran resa börja.

Det finns två flygplatser på Teneriffa, och vi flög med Iberia till den norra. Den här flygplatsen används endast för inrikestrafik. Man hade hört innan att Iberia inte riktigt kunde få fram bagaget i tid, vilket vi tyvärr fick se med egna ögon. Iberia mellanlandar i Madrid, och där fastnade vagnarna för vår del. Inte roligt att få behöva sitta i telefonkö den första dagen på semestern. Det var tur att vi hade barn som kunde gå själva, för vagnarna kom inte förrän 2 dygn senare! Jag och Monika åkte ner fem dagar tidigare än våra gubbar. Tyvärr fick Monikas 1-åriga dotter stanna hemma p.g.a att hon blev sjuk. Vi tänkte att det inte skulle vara några problem att boka på henne på hennes pappas bokning sen. Vi hade bokat via Supersavertravel och när Monika skulle försöka boka om sin dotter, fick hon först sitta 40 minuter i telefonkö. Fick ringa hem till gubben för att hon inte orkade sitta längre, där han blev tillsagd att dom inte ringer upp. Efter mycket om och men, ringer i alla fall Supersavertravel upp och pratar med oss. För att boka om hennes dotter som är under 2 år, skulle dom ta en avgift på 1 000 SEK. Efter en massa tid i telefon, fick dom sedan problem med Iberias system och kunde inte boka om alls. Allt slutade med att hennes dotter fick stanna hemma med mormor. När det sedan var gubbarnas tur att flyga ner med Iberia, fastnade även deras båda bagage kvar i Madrid. Nu är jag livrädd att detta skall hända igen. Vi skall nämligen flyga med Iberia hem från USA!!! Vi får väl packa det mest väsentliga i handbagaget då.. Extremt dåligt Iberia!!!

Nu till något roligare.

Dom första dagarna i Puerto de la Cruz, bodde vi i Monikas farfars lägenhet. Förra gången jag var på Teneriffa, bodde vi inte långt ifrån där vi bodde nu. Det jag kommer ihåg av Puerto de la Cruz var backarna, havspoolerna, det dåliga vädret, svarta stränder och den höga snittåldern. Den här gången hade vi bättre väder, åkte taxi uppför backarna, njöt av havspoolerna, byggde med stenar och lekte i vågorna på stranden med den svarta sanden, och struntade i om vi var yngst. När man har kommit över 30-års gränsen, uppskattar man allt som ser äldre ut än sig själv:D
Inträde till havspoolerna hade gått upp mycket sedan sist jag var där. Nu kostade det 5.50 Euro för vuxna och 2.50 Euro för barn under 10 år.
Backigt och kuperat i Puerto de la Cruz

Playa Martianez

Havspoolerna

Strandpromenaden i Puerto de la Cruz

En gränd i gamla delen av Puerto de la Cruz
Det var lite blandat väder, men varmt varje dag. Eftersom Teneriffa har så mycket annat än sol och bad att erbjuda, tänkte vi utnyttja detta med en dag på Loro Parque zoo. Nere vid taxihållplatsen, mitt emot McDonalds, går det ett litet tåg till Loro Parque. Tåget är gratis och går varje kvart. Man kan antingen köpa biljetter innan eller när man kommer fram i entrén. Vi köpte Twin tickets när vi kom fram. En Twin ticket gäller som inträde för både djurparken Loro Parque och vattenlandet Siam Parque. Biljetterna kostade 58 Euro för vuxna och för barn över 6 år kostade det 39.50 Euro. Djurparken var över förväntan, och hade byggts upp superfint mitt inne bland bananplantagerna. Det fanns gorillor, späckhuggare, delfiner, tigrar, papegojor, pingviner och massa andra fina djur. Det fanns en lekhörna för barnen, med ansiktsmålning och klätterlek också. En bra och rolig dag!

Restauranger och god mat är något som är väldigt viktigt för mig när jag är ute och reser. Det är inte alltid lätt att hitta en schyst restaurang, men som tur var hade jag Monika med mig. Hon ville visa mig hennes favorit, och den restaurangen låg uppe i bergen (Los Frailes). El Mesón el Monasterio är ett stort område med många mysiga restauranger som ligger i en och samma byggnad i princip. Du har utsikt över hela Puerto de la Cruz och bakom ligger en massiv bergsskedja som är klädd av bananträd. Byar med sina hus lyser upp berget vackert på kvällen när solen har gått ner i Atlanten. Mellan Puerto de la Cruz och La Montaneta tar det ca 10 minuter med taxi och kostar mellan 8-10 Euro. Barnen skuttade ur taxin och hittade direkt till Jesus-krubban. Helt fascinerade skänkte barnen lite pengar till de fattiga. Jag fick tyvärr inga fina bilder på utsikten, då vädergudarna inte ville hänga med oss den kvällen.

Vi hade bestämt oss innan för restaurang La Cabana, som har fondue på menyn. Vi fick ett stort bord längst in i restaurangen, då det var för dåligt väder för att sitta utomhus. Atmosfären gjorde mig lugn i själen, och man såg verkligen att stället hade en lång historia bakom sig. Världens varmaste servitris tog hand om oss direkt när vi kom. Hon var helt solo, och hade en del bord men hon visste precis vad hon höll på med. Vi berättade att vi ville ha Langostinos al allijo till förrätt och Fondue med oxfilé till varmrätt. Förrätten var helt underbart god, och det kommer bli svårt att bli nöjd på andra ställen som har den här rätten på menyn. Man kunde sedan välja om man ville tillaga sitt kött med olja eller med buljong. Vi valde buljong. In kom tre fat med kött och ett antal pinnar som vi skulle tillaga med. Kanarisk potatis och vanliga pommes frites fick man som tillbehör. Runt kastrullen stod det 6 stycken olika såser som man kunde ha till sitt kött. Barnen totalt älskade detta koncept, och kände sig stolta över att dom fick vara med och laga maten. Barn kan vara väldigt speciella med mat, men den här kvällen åt dom mat i mängder. Humöret var på topp runt bordet och vi skålade och skrattade massor. Dagen efter åkte vi tillbaka till samma ställe, bara för att vi var så himla nöjda med dagen innan. Det ni- är ett extremt bra betyg kan jag säga! Första kvällen bjöds det på vin, andra kvällen fick barnen glass, och sista kvällen fick jag kindpussar när vi skulle hem igen. Ett helt fantastiskt ställe som ni inte får missa. Här har t.o.m. Bill Clinton suttit och ätit, fick vi se på ett foto sen. Åk hit för tusan.

Efter 5 nätter i Puerto de la Cruz, tog vi bussen ner till södra sidan på Teneriffa. Vi checkade in tillsammans med våra gubbar på La Plantación del sur Vincci. Mer om detta nästa gång.