Translate

fredag 17 oktober 2014

Fish Company & Fish Market Reykjavik-Island

Jag och M åker varje år ensamma en helg utan barn, tillsammans med två par till. Förra året blev det Berlin och i år blev det vulkanön Island. Som alltid innan varje gång jag reser, letar jag efter dom mest omtalade och bästa restaurangerna man kan besöka på resmålet. Den ena restaurangen hade jag bokat hemifrån, men den andra fick jag nys om, av en taxichaufför på väg från flygplatsen till Reykjavik. Han tog med oss på en liten runda och pekade ut vart man skulle gå och vad man inte skulle missa. Han konstaterade att restaurangen jag hade bokat hemifrån, var en av öns bästa. Jag sitter nästan aldrig fram i taxibilarna här i Sverige, men det gör jag däremot nästan alltid när jag befinner mig utomlands. Taxichaufförer är som guider- lokala och med många års erfarenhet. Ingen guidebok eller liknande kommer upp i den kunskapen! Det gör heller inget om personen i fråga kan engelska..

Vi kom sent fredag eftermiddag och hade ingen aning om vart vi skulle äta någonstans. Vi bestämde oss för att följa chaufförens tips, och gick till en restaurang som heter Fish Company. Som tur var kom vi tidigt, annars hade vi inte fått något bord. Det diffar 2 timmar (bak) mellan Sverige och Island och klockan hade blivit sent för ett gäng småbarnsföräldrar ;)

Fish Company (Fiskfelagid) ligger en halvtrappa ner, under en bro, på Grófartorg. Själva byggnaden är byggd redan år 1884, men då låg huset några hundra meter bort. Idag är byggnaden renoverad och sedan 2008 har Fish Company lagat sin gudomliga mat här. Fish Company är en av Reykjaviks bästa restauranger, och på dörren vid entrén stod det att andra kockar föredrar att äta här också.. Inredningen och atmosfären var mystisk, mörk och väldigt mysig. Ljus var tända överallt och om man bara ville värma sig med något framför en öppen spis, kunde man gör det här också. Urmysigt!

Fyra av oss beställde in "Around Iceland" (4 rätter) och två av oss beställde in "Around Reykjavik" (3 rätter). Jag njöt av varenda tugga! Först fick jag en soppa med Pilgrimsmussla och Langustine, till varmrätt serverades fisken Långa. Långa brukar man oftast göra lutfisk av, men detta var långt ifrån den vanliga. Helt fantastisk varmrätt! Till efterrätt serverades massa sött och syrligt i vanlig ordning. Bra service och fantastisk mat!

När vi gick härifrån, var vi oroliga att den andra restaurangen vi hade bokat inte skulle komma upp till samma nivå som denna. Oj så fel vi hade.. Fish Market ligger ett stenkast från Fish Company och som alla andra restauranger och butiker, låg också den här restaurangen i ett gulligt litet hus. Köksmästaren Hrefna Rósa Saetran och hennes team har omsorgsfullt tagit fram en unik meny där råvarorna kommer lokalt ifrån Island. Jag frågade ifall hon var inne, så jag kunde byta ett par ord med henne, men då var hon på sin andra restaurang den här kvällen. Hrefna Rósa Saetran är inte mer än några år över 30 och är redan en av dom största här på Island. Jag är riktigt imponerad av hennes färdighet i köket! Jag var bara tvungen att köpa hennes kokbok som var till salu. Det fanns även en kokbok på Fish Company men den missade jag tyvärr.

Vi fick vänta en stund på vårt bord, så vi hann beställa in en varsin drink innan. Apple Martinin serverades i ett martiniglas av silver (rostfritt stål) eller liknande. Hur snyggt som helst! Innan hade jag sagt till om att vi ville ha ett runt bord, för då ser man hela sällskapet på ett bättre sätt, vilket jag tycker är mycket trevligare. Inredningen här påminde ganska mycket om restaurangen vi var på dagen innan- mörkt och robust. Helt i min smak. Vi var rätt eniga om att vi skulle beställa in avsmakningsmenyn. Det var 9 rätter som kom in och ställdes på bordet efter vartannat. Restaurangen hade ett koncept som jag tycker mycket om. Rätterna kom in på stora fat/tallrikar, som sedan skulle delas av oss alla. Mycket trevligt! Först ut kom val (!!!), och det var bland det godaste jag ätit. Det påminde om en blandning av oxfilé och struts. Lika rött kött och lika mört.. Efter valen kom det in: friterade räkor med chilidipp, Langustine, moulle serverandes på fryst kväve, sushi av bl.a. Pilgrimsmussla, torsk med selleri, lax med palsternacka, äpple, friterad lotus och rädisor och som sista huvudrätt lamm med rödbeta. Som avslutning kom det in världens desserttallrik. På den fanns exotiska frukter, varm chokladkaka, vit choklad cheececake, lakrits och hallon lava mousse och sorbé. Eftersom att jag fyllde år i helgen, så fick jag ett litet ljus tänt, vilket var väldigt gulligt! Jag fick även in en megastor drink som jag inte var kapabel att dricka upp ;)
Jag rullade hem därifrån sen till hotellet. Tur att det är gångavstånd till allt i centrala Reykjavik- HUA.

Nästa inlägg kommer handla om vad man kan sysselsätta sig med, medan man är här på Island. Ha en trevlig helg, för det ska jag ha!