Translate

torsdag 24 mars 2016

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för mig som flygvärdinna?

Det har blivit onsdag morgon. Klockan ringer prick 06.00 men jag snoozar ett par gånger innan jag går upp till ett grått och regnigt Stockholm. Klockan kunde lika gärna ha ringt 03.30 om jag hade jobbat en annan slinga än vad jag skulle göra den här dagen, men idag fick jag sovmorgon. Dagen innan packas en väska med alla nödvändiga saker man behöver för en eventuell övernattning eller för en planerad övernattning. Man vet nämligen aldrig om man får teknik på maskinen eller inte i den här branschen. Jag piffar till mig så gott jag kan och tar med mig en mugg nybryggt kaffe som jag dricker i bilen till Arlanda flygplats. Parkerar 35 minuter senare på Betas långtidsparkering och väntar in den gula bussen som kontinuerligt trafikerar samtliga terminaler på Arlanda.

Idag ska jag jobba upp till norra Sverige. Närmare bestämt Lycksele, Lappland. Man börjar alltid jobba 45 minuter innan avgångstid. I crew rummet möter man upp sina kollegor som man ska jobba med under den schemalagda perioden. Jag flyger en Saab 340 vilket innebär att jag är helt själv i kabin. Mina kollegor är kapten x och styrman x. Under våran genomgång (briefing) går vi igenom väder, vind och eventuell turbulens. Det finns alltid en potentiell flygplats som plan två ifall man inte kan landa på den man ska till p.g.a väderförhållanden. När man är klar med briefingen går man ut till flygplanet.
En gammal bild från ett tidigare pass..
Dagens arbetsplats till Lycksele i ett regnigt och grått Stockholm.. (Saab 340)
Besättningen går alltid igenom alla obligatoriska checklistor. På min checklista står det att jag ska kolla allt gällande säkerheten ombord. Är brandsläckarna på plats och fulla, är medical kit för eventuell sjukdom ombord på plats och påfyllt, är syrgasflaskorna påfylla och på plats vid eventuell sjukdom, är rökmaskerna hela och på plats för eventuell brand, är alla flytvästar på plats under varje stol, finns det några bomber eller liknande farliga föremål gömda eller placerade någonstans, innehåller restraint kit allt man behöver för aggressiva passagerare, ligger emergency checklist på rätt ställe vid en eventuell nödlandning på antingen land eller i hav... Min checklista är längre men detta är sådant man som passagerare inte kanske tänker på att man som flygvärdinna måste ha i sitt jobb.

När jag är klar med allt så går jag fram till kapten och informerar att "security surch completed, ready for boarding". Kapten ropar därefter ut till gaten att vi är redo att ta emot våra passagerare. Idag till Lycksele hade vi hela kabinen full, alltså 33 passagerare plus 2 infants. Man får lära sig snabbt att hantera olika typer av människor och det bästa av allt är att jag får lösa de olika situationerna själv. Efter mycket om och men, hade alla satt sig ner i sina säten. Jag räknar in alla och ger seating noteringarna till kapten så att han kan räkna ut vikt och balans. Har jag fått ett ok så stänger jag dörren. Sitter alla på plats, alla luckor stängda, och inget bagage vid nödutgångarna går jag sedan åter igen till kapten och säger "ready for taxi". Vi är alltså redo att taxa ut. Mitt jobb är sedan att välkomna alla ombord, berätta om flygtider och göra en säkerhetsgenomgång.
Redo att välkomna mina passagerare..
Lugnet före stormen!
Redo för säkerhetsgenomgång..
Väl uppe bland molnen börjar servingen. En servingsvagn rullas ut och då blir det kaffe och te :)

Gammal bild över Tromsö, Norge..
Gammal bild på morgonens soluppgång..
Gammal bild men kunde lika gärna varit dagens bild på fullmånen..

Gammal bild från en solnedgång någonstans mellan Finland och Sverige..
Just det här passet till Lycksele, har man ett långt stopp på dagen innan man får fortsätta att jobba på eftermiddagen igen. Vi har ett hotellrum inbokat så kan vila oss. Hotell Lappland erbjuder även träning och avslappning i form av utomhusbubbel. Det första vi brukar göra är att äta lunch och det gör vi på restaurang Lappkåtan som ligger bredvid hotellet. Stor lunchbuffé med en riklig salladsbuffé och kaka till kaffet. Idag skulle jag träna med grabbarna tänkte jag men en förkylning hindrade mig. Det får bli nästa gång.

Vårt lunchställe..
Lyx att få byta ut ett grått och regnigt Stockholm till ett soligt och krispigt Lappland över en dag..

Bara här.. Hastighetsskylt för skoter på den frusna sjön..
Så här glad blir man när man jobbar med kapten Rasmus och kapten Matte. Dagens arbetspass är slut för den här gången!

2 kommentarer:

1. Hej!

Så inspirerande blogg med så mycket fina bilder!
    Ser att du flyger för Nextjet och jag själv ska påbörja en utbildning för samma bolag nu i augusti. Det ska bli så spännande och kul!
    Har ett par frågor som jag hoppas att du kan svara på :)

- Vid layover, är både taxi/resa till boendet samt boende betalt?
    - Och vad ligger traktamentet på?
    - Kan du beskriva hur en dags flygning ser ut, hur många och ex. vilka destinationer?

Kramar! Linda

SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda,

vilket härligt meddelande! Tusen tack för fin feedback. Välkommen till familjen på Nextjet. Jag trivs mer än bra och det är jag övertygad om att du kommer göra också.

Du betalar ingenting när det kommer till boende och transport under arbetstid. Angående traktamente så är det lite olika. Jag lämnar denna punkt till våran kabinchef ;)
      Tittar man på mitt senaste pass så hade jag 4 nätter i Finland/Norge med jobb Kokkola, Oulu, Luleå och Tromsö. Sedan hade jag ett kort pass med ett leg upp till Lycksele med kort natt och sedan upp tidigt och ett leg ner till Arlanda igen. Nu den här helgen hade jag egentligen standby men blev en helg uppe i Hemavan och Vilhelmina istället :)

Hoppas du fick svar på en del funderingar... Lycka till på kursen!